• joi

recept på mangopure- måste man koka den först???

tänkte göra banan- och mangopure till min tös på 7 månader, men vet ej hur man gör.

måste man koka magon först eller kan man bara köra den och bananen i mixern?

min dotter älskar nämligen den mango och bananpuren som semper har men det blir ju lite dyrt i längden att bara köra på burk.

Tacksam för svar. Tar gärna emot andra bra tips och recept på mat och fruktpureer som ni brukar göra till era barn som är i samma ålder.

• Svar på tråden recept på mangopure- måste man koka den först???
  • Grynja

Jag brukar bara skala o mixa den som den är.

En anna pure jag gjort ett par gånger o som uppskattats är att koka äpple (o ibland med päron också) tillsammans med kanel, koka tills äpplebitarna är mjuka o lätta att mosa. Blir väl som en slags kompott eller nåt, jätteenkelt o gott.

• joi

tack för tipset grynja.

Går det förresten att frysa in mango?

• bustösen

försvinner inte vitamin c om man kokar frukten??

• Ingen

c-vitaminär ganska värme- och ljuskänsligt... Bättre köra med rå frukt

• Imoen

Det är alltid bäst med färsk frukt, men det kan vara enkelt att koka när man ska göra stora satser och frysa in. Kokar man t.ex. äpplen eller päron så missfärgas inte purén heller (inte för att det gör något att den blir brun heller).

Jag har tips på puréer som jag gjort till min son i presentationen, samt att andra fl'are har bidragit med recept som jag listar i slutet av min presentation. Så välkomna in och få inspiration!

Svar på tråden recept på mangopure- måste man koka den först???