• fjärilita

hopp

Hej
    jag är en tjej som fick reda på att jag har pcos för snart 10 år sedan. De sa att jag förmodligen kommer att ha svårt att bli gravid eller i värsta fall aldrig kan få ngr. Jag blev jätte ledsen och gick hem. Såg ingen mening med att ha skydd vilket ledde till att jag blev gravid första försöket! jag var dock för ung o det blev abort. Nu andra gången var det planerat o jag blev gravid på första försöket igen!!!Är i v . 23!

De snackar en massa skit och förstör liv! Jag mådde skit för ingenting!! Vissa kan bli gravida väldigt lätt trots PCOS!
    Hoppas att detta kan ge tröst åt många som fått diagnosen och tror att det är kört!

• Svar på tråden hopp
  • LiselottePCOS

Jag fick aldrig veta att jag skulle ha svårt att blir gravid när jag var hos gyenkologen första gången som sa att jag hade en hormonrubbning.

Han frågade bara om jag ville kunna blir gravid. jag vart det efert ett par månader och fick missfall, sedan efte6-8 månder igen och det gick bra. Vad min hormonrubbninge hette fick jag veta först 5-6 år senare.

PCO/S kvinnor kan ha lättare att få ägglossninge när de blir äldre efter ca 35 , det är inte lika många omogna ägganlag kvar då, vilket gör att kvinnans egen hormoner kan räcka till att fram kalla ägglossning.

Några med PCO/S som tagit p-piller kan en till 3 , kanske 6 månder efert de slutat med p-piller ha ökad chans att får ägglossning utan behandling.

Sedan finns kvinnor med PCO äggstockar som saknar andra syntom och kan blir gravida av sig själva . PCO/S har 7-15 % medan PCO-äggstockar kan finnas hos upp till 50% av alla kvinnor.

Min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

• LiselottePCOS

P.S läs gärna:

Kvinnor med en vanlig orsak till ofrivillig barnlöshet, polycystiskt ovariesyndrom, har betydligt större chanser att få barn än vad man tidigare trott, visar en studie vid Akademiska sjukhuset.

www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=869188,00.html

• LiselottePCOS

Det var jag med, bara 20 och någon månad när jag gick till gyn förstagången

• Len84
    fjärilita skrev 2009-05-09 17:38:46 följande:
    Hej jag är en tjej som fick reda på att jag har pcos för snart 10 år sedan. De sa att jag förmodligen kommer att ha svårt att bli gravid eller i värsta fall aldrig kan få ngr. Jag blev jätte ledsen och gick hem. Såg ingen mening med att ha skydd vilket ledde till att jag blev gravid första försöket! jag var dock för ung o det blev abort. Nu andra gången var det planerat o jag blev gravid på första försöket igen!!!Är i v . 23! De snackar en massa skit och förstör liv! Jag mådde skit för ingenting!! Vissa kan bli gravida väldigt lätt trots PCOS! Hoppas att detta kan ge tröst åt många som fått diagnosen och tror att det är kört!
    TACK!!! Det är sådant man vill höra... Jag vet ännu inte säkert om jag har PCO, men risken är stor. Men då känns det väldigt lugnande att läsa berättelser som din
  • fjärilita

glad att jag kan lindra någons oro. Det kan vara riktigt lätt att bli gravid också så skippa inte kondomen som jag gjorde , haha =)

• Len84

Fast jag vill bli gravid, jag o sambon har just haft vårt första riktiga försök...

• fjärilita

Hoppas att det grå bra, tänk inte så mycket på resultatet utan njut istället. Har läst att stress över att bli gravid kan göra att det tar längre tid att bli gravid.

Svar på tråden hopp