• HeyMama

Gran Canaria eller Kreta, vilket gillar ni bäst?

Vad tycker ni om resmålen Kreta & Gran Canaria??

Ris och ros!!

Kramar

• Svar på tråden Gran Canaria eller Kreta, vilket gillar ni bäst?
  • Katalin

Har inte varit på varken ena eller andra, tyvärr.

• Kiltis

Det beror lite på vart på Kreta man åker. Undvik Malia!! Såvida du inte är väldigt ung och gillar extremt fulla engelsmän som slåss och halvnakna tjejer som spyr redan innan klockan åtta på kvällen..

- för Kreta. Man kan inte spola ner toapapper och hotelstandarden är lägre än t ex Gran Canaria.

+ för Kreta. De små byarna och samhällena ska vara jättefina. Och det är garanterat varmt på sommaren. Tzatziki är jätte gott och så gillar jag musiken och pinjeträdsdoften.

+ för Gran Canaria. Relativt varmt över vintern och man slipper flyga i evigheter. Varierat mat-utbud. Hotelstandard bättre än Grekland. Modernare än Grekland.

- Turister överallt, försäljare och inkastare. Blåsigt på stranden.

• HeyMama

Tack för svaren Det blev Kreta! Rethymnon! 4 F av 5 (fritidsresor) borde väl vara ett hyffsat hotell??

• AngelOfBerlin

Härligt!
    Rethymnon är fint!Det är en mysig stad med små tavernor barer och härliga diskotek....

• Billes mamma

Jag bara älskar Kreta! vackert, bra bad, mycket sol, god mat, trevliga människor.. fast jag har iofs hört att det blivit dyrare sen de kom med i EU.

• SanSiro

KRETA!

Solsäkrare, vackrare stränder och geniunare folkliv. Dessutom gör storleken på ön att där är mycker mer att göra!

• vackrastarflow

ja Kreta ar helt klart battre! folket ar trevligare, turisterna ar inte lika overflodiga och maten ar godare

• syster mini

Röstar också på Kreta, bra att det blev en resa dit *avis*

• nattinattio

kreta ofta jordbävningar... sämre läkarvård ... svårare språk än spanska n att förstå om man hamnar i nödläge...
    men å andra sidan mindre risk för överfall, mindre kakerlackor, mer annorlunda saker att se ...

Vänliga människor å god käk finns på båda ställena.

innan barn reste jag varje vår till kreta, men nu med barn blir det canaris.

• bmlova

Rethymnon är jättefint. Fin strand,även den precis vid centrum. Brukade äta på Manolis som ligger österut längst stranden. Trevlig gubbe med en jättemustasch..Blev alltid bjuden på något före och efter maten(även när vi bara gick förbi och
    tog en öl!)Prova gyros! Om ni har möjlighet så åk in till Chania-gullig stad med massor av restauranger i gränderna.
    Tycker också om Gran canaria men dit åker vi på vintern(kort flygresa och bra väder)

• lilla mej

jag har varit pa bada stallena, brukade ha grekland som mitt favorit stalle. (har varit pa flera av oarna) men vi akte till gran canaria i ar och nu tror jag det toppar min lista. (har varit jorden runt ) Jag akte bara till puerto rico men det var helt underbart, mat och bad lungt och skont. och mycket renare och frashare. Grekland ar fortfarande en av mina favoriter, men puertorico i gran canaria ar nog snappet battre.

• HjärtePrinsen Filip06

KRETA så klart.. älskar Grekland....

• Lakritsmonstret

Rethymnon är underbart, med gamla stan och dess många utsökta restauranger. Du har gjort ett riktigt bra val. Har varit på Kreta många gånger. Sista gången var 3 år sen och då på motorcykel, helt underbart. Finns väldigt mkt att se och göra på Kreta. Försök ta någon av de klassiska turistattraktionerna Knossos, Samaria ravinen och Elafonissi också när du är där blir mitt tips! Ha en trevlig resa!

• sweetpea

nattinattio: "ofta jordbävningar och sämre läkarvård"? var får du det ifrån?

• Tinagumman

Kreta, helt klart!!! var utanför Chania i en by som hetere Kato Stalos.. Helt underbart...

På Gran canaria var jag i Bahia Feliz, inte alls lika fint som andra ställen jag varit på...

• nattinattio

sweet, har du behövt läkarvård där? det har jag å andra som jag känner.. efter vårdform som även fans här på sådär 70 talet..
    jordbävningar ja... det är ju ofta jorbävningar där... blandannat därför byggs inte många tunnlar där pgav rasrisken... jordbävning behöver inte ha skala 7 för att räknas, men visst det skrivs inte tidningar här å så...
    Men det är ju bara att leta fakta själv så vet man, jag har själv oxå varit många gånger på kreta men nu när man har barn så väljer jag ställen där jag känner mig absolut trygg i förstahand med läkarvården, då jag tycker den är det viktigaste för min del.
    Vet även folk som ångrat sååå att de inte kollade upp sånt först, å då får de sitta med bestående men... Obs att jag ej sagt att den skulle vara urkass, bara sämre!

Jag förstår att Tinagumman inte tyckte Bahia var så fint är ju bara en liten kulle på ett ödsligt å blåsigt ställe. Men det finns vackra platser på canaris oxå...

• narie24

Jag har varit i Agia Pelagia på Kreta, det var hur mysigt som helst. Charmigt hotell avsides med en "egen" liten stenstrand. Kanon! Men Korfu är bättre...

• sweetpea

nattinattio: Fast jag har fått urbra vård på Kreta och mindre bra på Gran Canaria - som jag faktiskt har bestående men av, så generellt vet jag inte om det du säger stämmer. Grekiska läkare är nog väl så utbildade som de spanska. Men - ska man basera sådant på personliga erfarenheter går åsikterna alltid isär, så är det ju.

Bra sida om jordbävningar på Kreta: www.sfakia-crete.com/sfakia-crete/earthquake.html

Svar på tråden Gran Canaria eller Kreta, vilket gillar ni bäst?