• rulltårtan

hur hårda är utställningsdomare på detta?

Min staffe har ju ett litet överbett på ca 3mm och även inverted just nu och undrar hur hårda domarna är på det när man ställer valp. Hon kommer vara 8 mån på nästa utställning, visst det kan ju kanske växa till sig tills dess men antagligen inte..
    Hon är annars rikitgt fin i kroppen och har mött staffefolk som tycker hon är superfin så då kanske de bortser ifrån bettfelet eller??

• Svar på tråden hur hårda är utställningsdomare på detta?
  • mom2

Vad står det i standarden? Om den ej ger uttryck för att det är ok med visst överbett tror jag att de kommer rucka ner på det. Kolla med din rasklubb annars.

• rulltårtan

det står ju att de ska ha saxbett men tänkte att de kanske inte är sååå hårda när det är valpklass om hon har bra kvaliteer som kanske ej de andra hundarna har.

• hmcc

Dom är lika hårda så om bettet inte rättar till sig så vet du att det är slöseri med pengar att ställa igen.

Tack och lov dräller det av roliga sporter som man kan göra istället

• Barn nr2

De skall vara lika hårda ang detta på valpar som på vuxna hundar. Tyvärr tror jag inte att det kommer att rätta till sig och i så fall är det onödiga pengar att lägga på att ställa ut eftersom hon kommer att dömms ut för sitt tandfel. Om tandfelet håller i sig kommer hon i bästa fall att kunna få en slät etta.

• Splach

Eftersom staffar numera även ligger i obeservandum pg av just problem med bettet.
    Då trångt underbett, vilket kan leda till inverted så kommer inte din hund premieras högt, troligen åka ut på en 3a eller en nolla.

• kimsi

Jag vet en hund av annan ras som ställdes med ett litet underbett när den var nio månader, den for ut med en nolla.

• rulltårtan

ja då är det nog ingen ide och försöka, har anmält oss till inoffare men det blir nog inge mer sen då. Så himla typiskt för det var utställning som jag verkligen ville hålla på med och största anledningen varför jag köpte henne..
    Har väl sagt till sambon att om bettet inte har blivit bättre när hon är ett år vilket hon blir i sept så vill ja kolla mig runt om och skaffa en till hund. Vi hade ju två hundar till att börja med men fick ta bort den äldsta då han blev sjuk..

• hundpuss
    rulltårtan skrev 2009-05-10 10:01:25 följande:
    ja då är det nog ingen ide och försöka, har anmält oss till inoffare men det blir nog inge mer sen då. Så himla typiskt för det var utställning som jag verkligen ville hålla på med och största anledningen varför jag köpte henne..Har väl sagt till sambon att om bettet inte har blivit bättre när hon är ett år vilket hon blir i sept så vill ja kolla mig runt om och skaffa en till hund. Vi hade ju två hundar till att börja med men fick ta bort den äldsta då han blev sjuk..
    en om du ville hålla på med utställning när du köpte hunden, visste du inte om bettet då?
    det borde ju stå i papperna du fick i köpet.

Prova på inoff o se hur de går
  • rulltårtan

nej det står ua på vetrinärbesiktningen på tänderna och allt annat med, upptäckte överbettet och inverted när hon var ca 4 mån.

• hmcc

Var inte ledsen för den, det finns ju gott om ROLIGA saker man kan göra med sin hund.

Åsså in med brandfackland bland folk som ev är uts intresserande.

• kimsi
    Vision400 skrev 2009-05-10 11:50:39 följande:
    en om du ville hålla på med utställning när du köpte hunden, visste du inte om bettet då?det borde ju stå i papperna du fick i köpet.Prova på inoff o se hur de går
    En hund kan ha korrekt bett vid valpbesiktning, det kan ändra sig när de växer sedan
  • hundpuss
    kimsi skrev 2009-05-10 20:05:49 följande:
    En hund kan ha korrekt bett vid valpbesiktning, det kan ändra sig när de växer sedan
    det vet jag .
    jag var mest nyfiken om där stod ngt i papperna.
  • hundpuss
    rulltårtan skrev 2009-05-10 13:06:20 följande:
    nej det står ua på vetrinärbesiktningen på tänderna och allt annat med, upptäckte överbettet och inverted när hon var ca 4 mån.
    prova på inoff o se hur det går, ha roligt iaf.
    för i en mattes ögan är ens egen hund alltid den finaste, oavsett vad alla domare säger.
  • Imox

Det är ett fel som du döms ut för.. Tror inte att det är något som kommer växa till sig heller tyvärr.

Har en tax som uppfödaren tog tillbaka av valpköparen pga att dom inte tog hand om honom bra, dom hade inte ryckt ut ena hörntanden som inte ville lossna, så valptanden togs bort först när han var 1 år!!! spetsen på hörntanden fick inte riktig plats och vart ett trångt bett men med mycket dragning och hjälp av tandläkare som skar upp tandköttet så man kunde sakta flytta tanden. så nu har han ett helt korekt bett. men är lite skillnad på överbett då det handlar om hela käken...

Trist när man har det intresset men som sagt du får ha den hunden till sällskap och övriga sporter o ha en till utställning!

Svar på tråden hur hårda är utställningsdomare på detta?