• Anonym

Jag tror att min bebis har herpes!!

Har en bebis på 9 månader. H*n har nu fått vita knottror, som små blåsor, runt analöppningen.

Vad jag vet så har jag inte herpes... men jag har haft många sexpartners (oskyddade, i ungdomen ) och herpes är ju jättevanligt så det är ju ingen omöjlighet att jag har det.

Tänk om jag smittat bebisen vid förlossningen!

Jag tycker det är så pinsamt att gå till BVC och visa detta

Jag har googlat på bilder på genital herpes och det stämmer på pricken...

• Svar på tråden Jag tror att min bebis har herpes!!
  • Anonym (Förstår)

Ja, vad annat finns att göra än att visa detta för BVC?! Om det är herpes så måste ju bebisen få hjälp. Det förstår du väl? Du har nog inget annat val, tyvärr.

• Anonym

Vad är viktigast, din stolthet eller ditt barns hälsa?
    Gå nu på BVC, ring sjukvårdsupplysningen till att börja med. Var fjärde människa som har sex har herpes(inklusive jag själv) Jag fick äta medicin innan förlossningen för att skydda barnen. Om nu din bebis bara fått herpes i rumpan så är det ändå mkt lindrigare än vad som kan hända, dom kan få det i organ inne i kroppen i samband med förlossning.

• Anonym (Inte troligt)

Om du inte vet själv att du har herpes så är risken minimal.

Man kan ha herpes utan att ha några utbrott (det kan ta tid innan första utbrottet kommer), men då har du antikroppar i blodet som också ditt barn får. Om du har ditt första utbrott precis när du ska föda, så kan du smitta ditt barn, men det skulle du ha vetat om. Det gör ont att ha herpes i underlivet och inget som man kan missa.

Förmodligen är det ditt barn har något helt annat, men jag tycker du ska gå till BVC och få det undersökt.

Läs gärna mer om herpes här:
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Herpes-i-underlivet/

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-09 18:57:01 följande:
    Vad är viktigast, din stolthet eller ditt barns hälsa?Gå nu på BVC, ring sjukvårdsupplysningen till att börja med. Var fjärde människa som har sex har herpes(inklusive jag själv) Jag fick äta medicin innan förlossningen för att skydda barnen. Om nu din bebis bara fått herpes i rumpan så är det ändå mkt lindrigare än vad som kan hända, dom kan få det i organ inne i kroppen i samband med förlossning.
    Ja jag kommer att ringa bvc på måndag...
  • Anonym (Inte troligt)

Bebisen kan också ha smittats efter förlossningen av någon helt annan. Det finns två typer av herpes. En typ som man kan få runt munnen, ögonen osv och en som man får i underlivet. Du kan smitta dig själv eller andra om du tex har munsår och tar på det och sedan tar dig själv i underlivet (torkar dig efter toan, liknande).

Det kan alltså vara så att någon som haft herpes antingen i underlivet eller i ansiktet och haft ett utbrott, har tagit på sina blåsor och sedan kanske bytt blöja på ditt barn utan att tvätta händerna. Då skulle det kunna smitta den vägen.

• AnnelieTyresö

Kanske blivit smittad av fadern?

• Anonym (malin)

Anonym (Inte troligt) skrev 2009-05-09 19:04:26 följande:

Bebisen kan också ha smittats efter förlossningen av någon helt annan. Det finns två typer av herpes. En typ som man kan få runt munnen, ögonen osv och en som man får i underlivet. Du kan smitta dig själv eller andra om du tex har munsår och tar på det och sedan tar dig själv i underlivet (torkar dig efter toan, liknande).Det kan alltså vara så att någon som haft herpes antingen i underlivet eller i ansiktet och haft ett utbrott, har tagit på sina blåsor och sedan kanske bytt blöja på ditt barn utan att tvätta händerna. Då skulle det kunna smitta den vägen.
    Man kan även få herpesblåsor på fingrar, det hade min dotter när hon var runt 7 månader. Efter det har hon haft några "utbrott" till när hon är förkyld. Det blev färre och färre och nu när hon är två år verkar det som om de försvunnit helt.
  • Anonym
    AnnelieTyresö skrev 2009-05-09 19:48:35 följande:
    Kanske blivit smittad av fadern?
    Vad menar du med det?

Att pappan skulle gjort övergrepp?
  • Anonym

Låter väldigt osannolikt att barnet skulle fått herpes i underlivet/rumpan vid förlossningen. Det brukar vara ögon och mun som blir drabbat. Gå till BM och kolla upp det. ÄR det herpes så är det ju inget farligt och de flesta har ju någon form av herpes iallafall i vuxen ålder. Det är inte hela världen.

• Anonym

När barn får könsjukdomar är ju övergrepp tyvärr en faktor man får väga in.

• Pimpnessa

hoppas du får bra besked på bvc att det inte är herpes .
    Men jag undrar nu jag har munherpes , det med utvecklar väl inte till könsherpes ?

/Bebisen kan också ha smittats efter förlossningen av någon helt annan. Det finns två typer av herpes. En typ som man kan få runt munnen, ögonen osv och en som man får i underlivet. Du kan smitta dig själv eller andra om du tex har munsår och tar på det och sedan tar dig själv i underlivet (torkar dig efter toan, liknande)./

Men om det är 2 typer hur kan man få munherpes i underlivet ?

Svar på tråden Jag tror att min bebis har herpes!!