• Anonym

är det sant? kan man ta betablockerare mot ångest?

kan man det? jag får så grymt mycket biverkningar av ssri.. blir galen snart. så jag undra om betablockerare o kbt kan vara ett alternativ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 20:33
    www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_442615.svd

• Svar på tråden är det sant? kan man ta betablockerare mot ångest?
  • Anonym

Betablockeraren hjälper mot hjärtklappningen, som jag har förstått det. Men jag har inte hört talas att man bara får betablock, utan man brukar väl få något lugnande för de akuta attackerna?

• Anonym

betablockeraren blockerar nått i nervsystemet oxå somt yp gör att vi får ångest läs artikeln

• Anonym

Läste artikeln, men där har det hjälpt mot dem med krigstraumautlöst ångest.
    Vet inte hur mycket besvär du har, eller vilken typ av ångest du har, men det kanske går att byta medicinering. Lider själv av depression och ångest och får hela kittet- sjukskrivning, SSRI, sobril och terapi. Det viktigaste tror jag är att ta reda på vad som egentligen är grundproblemet, och försöka lösa det. Endast medicin hjälper inte.

• Anonym (Bamse)

Jag åt Iktorivil mot min epilepsi för några år sedan. Min läkare skrev ut dem som tilläggsmedicin eftersom jag även hade det jobbigt med ångest o oro. Han sa att det hjälpte mot båda dera.

• Anonym

bamse: hjälpte iktorivil då?

• Anonym (ja!)

I mitt fall fick jag stressutlöst ångest & det hjälper med inderal vid behov! Har sedan allt detta bröt ut nojjat mycket för hjärtat - att det skulle vara fel på det - vilket gett mer hjärt rusningar xtraslag etc MEN inderal bryter detta! Men att det skulle ta bort traumatiska minne det tror jag inte snarare ser till så stresshormonen som utlöses vid oro/ångest ej når fram till hjärtat & alltså drar inte kroppen i gång hela arteleriet. Dock vet jag inte om det hjälper på folk som reagerar på annat vis på ångest?! & de gg det är riktigt illa för mig måste jag även ta sobril el liknande!

• Anonym (ja!)

Men exprimentera absolut inte med betablokerare - mina besvär förvärrades med en anna sort, seloken zoc - efter dem förblev mitt hjärta "känsligare". Speciellt kvinnor blir ofta påverkade av ytterst små mängder betablock - vilket många läkare ignorera och ger på tok för höga doser istället för att börja lågt!

• Anonym (Bamse)
    Anonym skrev 2009-05-10 21:50:43 följande:
    bamse: hjälpte iktorivil då?
    Ja, dom hjälpte.
Svar på tråden är det sant? kan man ta betablockerare mot ångest?