• Okänd

Toxoplasma, sandig sallad

Vissa ostar ska hettas upp till "bubblande het" när man är gravid. Då är det ok att äta. Vad är "bubblande het"? Hur många grader?

Vidare reagerar jag på uttrycket "skölj grönsaker noggrant". Vad som är noggrant för mig är inte det för dig. T ex blev jag serverad en SANDIG sallad i början av graviditeten. Hann ta en tugga.

Här har man skött sig perfekt men man kan ju inte rå för att andra idioter inte sköter hygienrutiner så som man själv gör! Jag blir så ledsen då jag tänker på att jag gjort allt jag kunnat för att undvika bakterier och parasiter, och trots det så hjälpte det inte!

Hade inte du blivit ledsen och oroad över den sandiga salladen?

• Svar på tråden Toxoplasma, sandig sallad
  • ahlcec

Nope, det hade jag faktiskt inte. Men jag är inte så orolig av mig - jag tömmer kattlådan och sådär också och har ätit brie ett par gånger.

Du bad om en ny sallad, antar jag? Är du så jätteorolig kanske du får äta hemma hädanefter?

• Okänd

Jo jag bad om en ny sallad... Men blir så ledsen så här i efterhand! Tycker liksom att jag borde ha fattat att inte alla andra är lika noggranna som jag är (därför förebrår jag mig själv). Jo, äta hemma skulle jag helst göra i alla lägen, men så funkar ju inte livet jämt.

• anju79

Risken att få toxoplasmos är MYCKET liten och det är kattavföring som då oftast orsakar det. Kan va lugn.

• Verkligen

Det var nog ingen fara alls..=) I fortsättningen får du väl be om väl sköljd sallad..=)
    Jag sköljer aldrig min frukt och mina grönsaker.. Är jätteslarvig på det viset..

Osten bubblar väl vid 100 grader som är kokpunkten.. Du ser ju när den bubblar..=)

• hhönan

Jo jag är oxå sådär orolig. Vill verkligen inte riskera något med bebis genom att äta fel skulle aldrig förlåta mig isf. Även om risken är lite.

• snattran

Risken att få toxoplasmos från sandig sallad är extremt liten, näst intill obefintlig. Katter utsöndrar toxoplasma bara under en kort period innan de gör sig av med den, så man ska ha rejält med otur (och dessutom dålig handhygien) om man ska smittas ens vid direkt kontakt med kattavföring. Studier har visat att otillräckligt tillagat kött, framför allt lamm, är den största riskfaktorn för toxoplasmos.

• Okänd

Snattran: de där jäklarns toxoplasmosparasiterna överlever dock sjukt länge av sig själv. Så även om katten sedan inte är "sjuk" i toxoplasmos så finns parasiterna kvar i exempelvis sand och jord Och dålig handhygien behöver man ju inte ha för att bli smittad, det räcker med en dum, sandig sallad på ett fik!

• Sammi

Som svar på bubblande het. Så här står det på livsmedelsverkets hemsida (www.slv.se) : "Toxoplasmaparasiten dör vid upphettning till minst 65ºC eller djupfrysning i -18ºC i minst tre dygn. Däremot är det osäkert om parasiten dör vid gravning, torkning eller kallrökning av kött"

• ahlcec

Fan vad otrevlig jag lät, det var dumt. Sorry för det.
    Hur som helst: nej det funkar inte så jämt, men jag tänker att du nog kanske skulle göra dig en tjänst om du kanske tänkte att de på de flesta ändå är renliga av sig, och att du hade otur den gången.

Det är ju för övrigt rätt nasty med sandig sallad oavsett om man är gravid eller inte. Hy.

Svar på tråden Toxoplasma, sandig sallad