• MalinEddie

Föräldraledig i Thailand, berätta allt!

Jag och sambon tänkte tillsammans med barnen åka till Thailand i Januari 2010 och stanna i två månader. Vi kommer båda ta ut föräldraledighet.
    Jag har rest mycket i Asien innan jag fick barn men har inte besökt Thailand. ännu
    Jag vill gärna veta alla era bästa tips för en lyckad föräldraledighet i Thailand. Jag undrar bland annat:
    Är det bäst att boka boende där?
    Hur mycket fickpengar per månad gjorde ni av med?
    Vart är bäst att resa med barn?
    Jag är jättetacksam om ni vill dela med er av era bäst tips och råd.
  • Svar på tråden Föräldraledig i Thailand, berätta allt!
  • Bullerbyn08

Det här är jag också intresserad av att veta mer kring! *puffar*

• TheSucker

är jag helt efter nu, men får man ta ut ledighet samtidigt som den andra föräldren? :)

• buffybus
    TheSucker skrev 2009-05-10 09:07:40 följande:
    är jag helt efter nu, men får man ta ut ledighet samtidigt som den andra föräldren? :)
    ja om man tar för olika barn såklart
    André ska bli storebror i Juli-09
  • En helt vanlig mamma

tar man ut FP pa olika barn kan man det...Eller om man tar ut olika perioder, ex. sa tar den ene semesterr 1 manad och FP den andra och den andre gor tvartom...

• buffybus

jag hade nog tagit ett o samma hotell under en period iallafall.. känns tryggast och slipper man flytta runder på alla och hela packningar o sånt.. sen kan man ju göra utflyckter från hotellet.. ska ni va där länge??
    för om ni ska va där länge så kan man sen efter några veckor byta och åka till ett annat ställe o bo där ett tag?

jag har bara varit i phuket, karon beach och vi tyckte det va underbart där men vet inte hur det skulle va o bo där länge.. vi va ju bara där 2 veckor.. men har hört att Kata beach är mer barnvänlig strand..

ni kanske skulle satsa på o hyra nått sånt hus eller så.. det finns det ju massor av.. tyvärr vet jag ingen bra hemsida! hoppas någon annan vet o tipsar

• MalinEddie
    buffybus skrev 2009-05-10 09:15:10 följande:
    jag hade nog tagit ett o samma hotell under en period iallafall.. känns tryggast och slipper man flytta runder på alla och hela packningar o sånt.. sen kan man ju göra utflyckter från hotellet.. ska ni va där länge?? för om ni ska va där länge så kan man sen efter några veckor byta och åka till ett annat ställe o bo där ett tag? jag har bara varit i phuket, karon beach och vi tyckte det va underbart där men vet inte hur det skulle va o bo där länge.. vi va ju bara där 2 veckor.. men har hört att Kata beach är mer barnvänlig strand.. ni kanske skulle satsa på o hyra nått sånt hus eller så.. det finns det ju massor av.. tyvärr vet jag ingen bra hemsida! hoppas någon annan vet o tipsar
    Tack för ditt svar.
    Vi tänkte vara där i minst 2 månader. Allt beror väl lite på hur länge pengarna räcker. Det ska ju vara billigare i Thailand än hemma så man lär väl klara sig ett tag. Vi vill dock inte snåla för mycket men inte heller lyxa till det överdrivet.
    Vi har funderat på långtidboende men jag vet som sagt inte vart jag ska leta. Har googlat lite, men det finns ju så mycket..
  • buffybus
    MalinEddie skrev 2009-05-10 09:23:08 följande:
    Tack för ditt svar.Vi tänkte vara där i minst 2 månader. Allt beror väl lite på hur länge pengarna räcker. Det ska ju vara billigare i Thailand än hemma så man lär väl klara sig ett tag. Vi vill dock inte snåla för mycket men inte heller lyxa till det överdrivet.Vi har funderat på långtidboende men jag vet som sagt inte vart jag ska leta. Har googlat lite, men det finns ju så mycket..
    ja det e svårt.. vi ville också göra det åka iväg när nr 2 kommer.. hade varit kul..

nej det är ju så billigt där nere.. jag vet vi åt lunch en ggn på hotellet o själva middagen kosta typ 20kr eller nått.. mega billigt..

hitta lite olika som du kan kolla på.. mest för skoj
    http://www.blocket.se/kalmar/Underbar_villa__Koh_Lanta__Thailand_16274516.htm?ca=23_7&w=0

http://www.blocket.se/stockholm/Trevligt_boende_karon_beach_phuket_17094273.htm?ca=23_7&w=0

http://www.blocket.se/stockholm/Lagenheter_Koh_Samui___Chaweng_19602040.htm?ca=23_7&w=0

http://www.blocket.se/goteborg/Stor_bolig_til_leie_pa_Koh_Kho_Khao___v__Khao_Lak_20264034.htm?ca=23_7&w=0

sen kan man säkert alltid förhandla om pris om man stannar längre perioder!!!
  • MalinEddie
    buffybus skrev 2009-05-10 09:32:59 följande:
    ja det e svårt.. vi ville också göra det åka iväg när nr 2 kommer.. hade varit kul.. nej det är ju så billigt där nere.. jag vet vi åt lunch en ggn på hotellet o själva middagen kosta typ 20kr eller nått.. mega billigt.. hitta lite olika som du kan kolla på.. mest för skoj www.blocket.se/kalmar/Underbar_villa__Koh_Lan... www.blocket.se/stockholm/Trevligt_boende_karo... www.blocket.se/stockholm/Lagenheter_Koh_Samui... www.blocket.se/goteborg/Stor_bolig_til_leie_p... sen kan man säkert alltid förhandla om pris om man stannar längre perioder!!!
    Tack! Blocket hade jag helt glömt bort..
Svar på tråden Föräldraledig i Thailand, berätta allt!