• lillalillalillamysan

Var bo i Stockholm? Innanför tullarna...

Efter sommaren är tanken att jag ska köpa en bostadsrätt innanför tullarna. Har tidigare bott en kortare tid i Vasastan där jag stormtrivdes. Men jag har känslan av att de lägenheterna är lite dyrare än t ex Gärdet...

Jag är singel, heltidsjobbande utmed röd linje, 24 år gammal och tjej. Vilken stadsdel är bäst? Tittar just nu på Kungsholmen, Gärdet och Vasastan...

Hjälp!

• Svar på tråden Var bo i Stockholm? Innanför tullarna...
  • Tecken

En omöjlig fråga att besvara! Om du frågar en inbiten Söderbo, så kommer denne självklart svara att Söder är det enda rätta. Om du frågar en inbiten Östermalmsbo, så kommer denne självklart svara att Östermalm är det enda rätta.

Bara du vet var du kommer att trivas bäst.

• MrsSöderbönan
    Tecken skrev 2009-05-10 10:50:20 följande:
    En omöjlig fråga att besvara! Om du frågar en inbiten Söderbo, så kommer denne självklart svara att Söder är det enda rätta. Om du frågar en inbiten Östermalmsbo, så kommer denne självklart svara att Östermalm är det enda rätta. Bara du vet var du kommer att trivas bäst.
    Precis vad jag själv skulle svara. På Facebook kan du göra ett test för att se vilken stadsdel i Stockholm du är. Själv har jag dock inte behövt göra det eftersom jag vet att jag är en inbiten Söderbo. Min man och jag bodde 10 minuter från varandra när vi träffades. När vi letade vårt gemensamma bo var det inom en radie på sisådär ett par kvarter. Vi trivs så bra i området (östra Södermalm) att Mariatorget kändes "långt" bort. Haha. ;-d
  • lillalillalillamysan

Haha, ok, tack för era svar!

Men, kan ni inte säga vad det är som gjort att ni fastnat så för er stadsdel då? Vilka är fördelarna och vilka (om det nu finns några) är nackdelarna?

• MrsSöderbönan

Fördelar med Södermalm:

- Avslappnad atmosfär. Här bor många som arbetar med kreativa yrken, inom kultur osv. Det var ju en gång i tiden en "arbetarklassstadsdel". Det är förstås inte riktigt så längre, med tanke på samhällets utveckling med bopriserna men lite av den mänskliga atmosfären finns kvar.
    - Det är tätt mellan krogar och caféer (särskilt där jag bor, området öster om Götgatan, "Sofo" samt området från Medis ner till Skanstull i princip, vilket gör att här finns en ständigt folkliv. Det är aldrig tyst och dött. Vill man äta finns en uppsjö restauranger att välja mellan och vill man handla mat mitt i natten finns flera snabbmatsställen, Seven eleven osv.
    - Mysiga kvarter. Många små gator.
    - Många grönområden. Förutom stora parker flera alléer och "remsor" med lite träd och grönska.

Negativt skulle möjligen vara att Söder, framförallt då "Sofo" blivit lite väl hippt. Unga som kallar sig "alternativa" är minst lika medvetna i sina tjallamallakläder som bratsen på Stureplan. Det är bara accessoarerna som skiljer dem åt.

• ninan

Hej. Vi bor på Gärdet och älskar det! Tänkte på det just i kväll när jag gick hem genom Tessinparken och koltrasten sjöng, inte särskilt trafikstört, grönt och fint överallt och den direkta närheten till Djurgården är fantastisk! Dessutom promenerar man ner till city på en kvart. Nackdelar? Hmm, en del kanske skulle tycka att det är lite väl stillsamt kvällstid, finns inte samma gatuliv som på t.ex. söder. Har bott vid Björns trädgård vid Medborgarplatsen i 10 år och där kan man väl säga aldrig är stilla... Men nu när vi är en barnfamilj så passar det perfekt! Man blir ju bortskämd med att allt är inom gångavstånd var man än är i Stockholm! Jag älskar också Vasastan, runt Odenplan, men med kidsen så är det skönare här!

Svar på tråden Var bo i Stockholm? Innanför tullarna...