• Astarte

Varför skakar hunden så på huvudet?

Jag förstår att det är svårt för någon här att svara på, men det är ju helg och min veterinär är inte på plats idag.
    Min unghund har skakat på huvudet och kliat sig mycket i örat de senaste dagarna. I onsdags var jag hos veterinären som kollade med en öronspegel. Hon var lite röd, annars såg han inget. Tyvärr är det värre idag och hon har skakat och skakat på huvudet, kliat och farit runt. Jag har tittat allt vad jag kan efter färstingar, men inte hittat någon.
    Jag har hört talas om skabb, men vet inte hur det yttrar sig. Finns det någon sida på Internet där man kan slå på symtom på djur? Finns det något man kan köpa receptfritt (motsvarande Noviform, fast för öronen)? Idéer?

• Svar på tråden Varför skakar hunden så på huvudet?
  • iii

Provat att rensa öronen med öronrens? Kan vara öroninflammation, allergi eller att något fastnat i örat. Går det inte över så är det bara att ta en tur till vet igen.

• blå fisk

Det låter ju som att det skulle kunna vara öroninflammation eller som du skriver skabb. Du får nog helt enkelt ta hunden till veterinären igen, man ska inte behandla själv om man inte vet säkert vad det är.

• linjes

Öroninflammation?
    Finns det ingen jourvet då?

• Odens Ängel

Hej!
    Det kan inte vara så att din hund har utvecklat öroninflammation, för då brukar hundarna skaka på öronen.
    Eller så kan det vara så att eftersom det kliar, att han/hon ålat/dragit sig på gräset och fått in nåt i örat (det gör vår hund nu och det leder till att han blir röd och lite sårig, vår hund gör det för att han har pollenallergi)
    Om er hund INTE har öroninflammation så kan ni köpa en öronrens, receptfritt på apoteket, den heter Epi-Otic, men har han/hon öroninflammation så kan det bli mkt värre eftersom denna vätska är ganska stark.
    Försök att få hunden att skaka så lite som möjligt på öronen, hjälp honom/henne hellre, för skakar han/hon mkt kan det leda till blodutgjutning...
    Lycka till!

• TheMother

Tänkte också på öroninflammation.
    Testade aldrig vetrinären med att sticka ner en bomullspinne i örat lite försiktigt? för gjorde vetrinären det så borde det kommit med "gojs" upp, dvs öronskabb (så gjorde vet på våran katt när vi nyss skaffat henne ,det stank dessutom jätteilla ur örat då) om det varit det.
    Slutar hunden inte snart med att skaka på huvudet är det nog bara att åka in igen, ev till en djurklinik om ni "bara" var till den lokala veterinären. De har ju oftast lite mer avancerade verktyg att tillgå där.

• Odens Ängel

Ni kan även tvätta öronen med bomullsrondeller (de "fäller" mindre än vanlig bomull) och med lite mat, raps el olivolja på, detta gör att öronen inte torkar ut som de gör med vatten, samtidigt som du får bort smutsen.

• Astarte

Tack så mycket för alla svar!
    Det är så jobbigt att se henne ha besvär och känna sig så maktlös. Vi får ta en tur till jouren istället. Jag har bara varit hundägare i ett par månader och har inte hunnit lära mig allt, hoppas att de hittar felet den här gången!

• Rottis77

Jag hade gått till veterinär igen, kanske en annan och kollat öronen igen, kanske be dom spola öronen, det är inte helt ovanligt att dom får in små små frön från växter i örat och dom irriterar väldigt mycket, men är svåra att se.

Det finns nåt som heter Vetriderm Öronrengöring som finns att köpa receptfritt på apoteket som du kan testa med själv om du vill.

• PrettyGirl

Jag har som flera skrivit redan öronrens som jag rengör med emellanåt. En av mina hundar fick örininflammation en gång och efter det använder jag detta för att undvika det i fortsättningen. Jag hade tidigare enbart gjort rent i ytterörat och inte med öronrens. Inte så populärt;) Men vikigt! Har köpt en gång hos vetten och så en gång på apoteket.

• mammajennifer

känn om det luktar unket i öronen. det brukar vara ett säkert kort på öroninflammation. ring igen till vetrinären och förklara att det blivit värre sen sist ni var där.

• Max mamma

Så gjorde min katt när han hade skabb.

• edithleona

Sätt på hunden en tratt redan nu INNAN den får sår som kliar ännu mer!!

• Mirre85

Min hund började skaka på huvudet och klia sig i öronen strax efter vi fått hem henne och hon var då 10 veckor. Hos veterinären konstaterade de att hon hade infektion i båda öronen. Vi fick då örondroppar som hon skulle ha två gånger om dagen i 10 dagar eller nått sånt. Efter bara några dagar slutade hon att ruska på huvudet och klia sig!! Det låter som att din vovve har samma, så gå till veterinären igen. Lycka till!

• drever

mm låter som skit i öron iaf. har in inge öronrens ta ljummet vatten och lite bommulspads . Kliar hunden sig så mkt att det blir sår, skulle jag misstänka skabb eller liknande. men iblabd gör dom så för att de tär skitigt i örona. Luktar det illa och kladdar skulle ja med ha en varnings klocka öppen. Men rengör örona utsn tops ordentligt först och håll efter tills ni pratat med vet. du får gjärna skriva hur det gick :) har själv en hung här hemma som får tokryck i örona ibland men oftast hjälper det då med att rengöra dom

• h8him

Om öroninflammation är utesluten finns det en sak du kan testa som är ofarlig.

Huskur:
    1 del äppelcidervinäger och 2 delar ljummet vatten blandas. Häll lite (ca 1/2- max 1 msk) i hundens öron, tvätta med bomull, doppad i vätskan,i ytterörat.
    Det kan vara svamp eller annat som får öronen att klia, denna kur får bukt med det killiga och kan användas varannan-var tredje dag.

Svar på tråden Varför skakar hunden så på huvudet?