• Anonym (Annan)

Sjukskrivning & timanställning

Kommer här framöver att bli sjukskriven ca 7-8 v pga en operation.
    Dvs det kommer att bli en "planerad" sjukskrivning.

Får man sjukersättning om man är timanställd?
    Jo det får man ju, dom 14 första dagarna av arbetsgivaren, dom timmar man skulle ha jobbat.

så långt allt väl men.....

jag är timanställd men är schemalagd på 100% & har så varit dom senaste 2 åren (alla anställda åt denne är "timanställda")
    Hur funkar det då när jag blir sjukskriven?

Jag kommer ju inte att läggas på några pass överhuvudtaget då chefen vet att jag kommer att vara borta, får jag nån ersättning iaf?? eller blir det att leva på semesterersättningen?

• Svar på tråden Sjukskrivning & timanställning
  • Anonym

Men du får väl sjuklön från försäkringskassan om du är sjukskriven efter 14 dagar??

• CeeJay

Du bör få sjuklön de första 14 dagarna och sen tar FK över från dag 15. Du får ersättning efter din uträknade SGI och vid varierande timanställning räknar du ut din SGI från ett snitt 1 år bakåt.

Om du inte får sjuklön från arbetsgivaren kan du ändå få sjukpenning från FK från dag 15 om din sjukskrivning "godkäns".

Ring, maila eller chatta med FK för att få ett mer utförligt svar vad som gäller i just DITT fall.

• Anonym (Annan)

får kolla med FK..
    För det var just de första 14 dagarna som är kruxet. Då jag inte kommer att läggas på schema & således inte "skulle ha jobabt"

Svar på tråden Sjukskrivning & timanställning