• Sissi86

Illamående! finns det någon huskur?

Väntar barn nr 2 och mår skit illa! mådde inte såhär förra graviditeten.
    Denna gångwen ligger man bara i sängen i stort sätt hela dagarna, känner sig trött och inte orkar något..
    Finns det någon som har några tipps??
    äta lite och ofta försöker jag med det hjälper inte.
    Är bortrest en vecka så att få tag i min bm för att få nått illamåendedämpande utskrivna är omöjligt.
    hjälp!

• Svar på tråden Illamående! finns det någon huskur?
  • Loon

Tugga på ingefära ska tydligen hjälpa. Inte testat själv, men värt ett försök!

• Gryntroll

För mig hjälpte tranbärsjuice!
    Upptäckte det tyvärr inte förrän i v 13 och då hade jag mått illa i nästan 1½ månad. Innan tranbärsjiucen tyckte jag även att O boy hjälpte.

Lycka till!

• Tiltu

Jag käkar knäckebröd..men tydligen ska citrusfrukter hjälpa.. Ligger oxå bara i sängen. Orkar ingenting!

Du är inte välkommen här! Bye bye.
  • Zinzie

Jag äter enorma mängder iskall frukt. Halvfrusna mangobitar, kall vattenmelon etc... Och se till att verkligen äta jättejätteofta. Ingefära hjälper lite tycker jag, fast det är få former jag vill få i mig det i...

Seaband från apoteket har jag kört på, vilket faktiskt hjälpte mig lite grand. Känns helt vansinnigt med armband mot illamående, men det finns vetenskapliga studier som säger att de kan ha lite effekt. De är svåra att få att sitta riktigt rätt dock och jag fick lite ont av dem.

Du kan ta prostafen från apoteket. Problemet är att vissa blir väldigt, väldigt trötta av dem. Eventuellt kan du få lite hjälp av link, rennie eller andra syraneutraliserande också ifall du känner att det liksom suger/svider lite i magen eller halsen. De är i stort sett biverkningsfria för många.

Om du äter järntabletter eller multivitaminer och inte verkligen vet att du behöver dem är det bra att hoppa över dem fram tills du mår bättre. De kan irritera magen.

• NinnaW

Man kan ta postfen på kvällen, en stund innan läggdags. På så sätt blir man som tröttast när man ska sova, men har det kontunuerligt i kroppen så det verkar hela dygnet ändå.

• Zinzie
    Loon skrev 2009-05-10 13:23:56 följande:
    Tugga på ingefära ska tydligen hjälpa. Inte testat själv, men värt ett försök!
    Rå ingefära är jättestarkt och riskerar att provocera en hel del också, så det beror lite på hur du reagerar på starka saker och om du har halsbränna.

När jag är icke-illamående tycker jag att det är jättegott med fruktsallad som man hackar ned massor med syltad ingefära i och gratinerar med vit choklad. Serveras med glass.

En anpassad variant kanske är en jättekall fruktsallad. Till den kan man ta och riva massor med ingefära och pressa ut saften och blanda med citron och honung och sen hälla över fruktsalladen. Hmmm, det ska jag nog säga åt min man att laga till mig ikväll. :)
  • Zinzie
    NinnaW skrev 2009-05-10 17:58:59 följande:
    Man kan ta postfen på kvällen, en stund innan läggdags. På så sätt blir man som tröttast när man ska sova, men har det kontunuerligt i kroppen så det verkar hela dygnet ändå.
    Oj vad jag skriver inlägg här. :)

Jag testade det. Problemet var att jag var helt utslagen halva förmiddagen sen. :( Fast jag mådde inte illa på hela dagen efter, inte ens på kvällen. Ska nog testa det ikväll igen, för att få i mig niferex (järntabletter) som jag måste äta mot mina låga järnvärden.
Svar på tråden Illamående! finns det någon huskur?