• lilla tummelisa

Photoshop - skugga - hjälp

Hjälp!
    Jag har en bild som jag skulle vilja göra följande med (och jag lyckas inte förstå i hjälpavsnitten hur jag ska göra)

-lägga en skugga bakom bilden (alltså på 2 sidor)

- sudda ut bilden på ena sidan (som ludd fast stort så att bilden "fade out" på den sidan)

Jättetacksam för svar. Jag håller på att bli tokig!

• Svar på tråden Photoshop - skugga - hjälp
  • Minifer

gör ett nytt lager av bilden, en kopia som -är likadan så du inte bara har en bakgrundsbild. Sedan högerklickar du på det nya lagret (eller om det är dubbelklicka) och väljer ett av de två alternativen högst upp, tror det heter lageralternativ. Det skall inte vara en liten ruta som kommer upp utan en större med en himla massa valmöjligheter. I vänstra spalten väljer du skuggning. Bocka i och markera rutan. Där kan du välja hur genomskinlig skuggan skall vara, hur mjuk/hård, vilket avstånd/vinkel osv.

Andra alternativet hade jag nog gjort en markering och lagt in ett rejält värde för ludd. Ett alternativ är att göra en övertoning från vitt till genomskinligt i ett nytt lager, eller en lagermask, finns många lösningar. Jag hade kört på ludd eftersom jag är lat =) Tacka vetja ångraknappen om något blir fel =)

• lilla tummelisa

Jag ska genast prova! Tackåtackåtack!

• lilla tummelisa

ajajaj.Nytt problem. Lyckades klicka bort översta rutan till höger med reglaget 0-100% hur stor man vill att bilden ska visas. hur får man tillbaka det?

• Minifer
    lilla tummelisa skrev 2009-05-10 14:58:42 följande:
    ajajaj.Nytt problem. Lyckades klicka bort översta rutan till höger med reglaget 0-100% hur stor man vill att bilden ska visas. hur får man tillbaka det?
    längst ner till vänster på ramen bilden ligger i har du en liten ruta som det står hur många procent av storleken bilden visas i, det är bara att markera och skriva in önskade % där =)
  • lilla tummelisa

ok. Men man kan inte få tillbaka sina kära ruta uppe till höger på nåt sätt?

Jag har hittat skuggorna som du skrev, men det syns inget. jag vill ju liksom att den hamnar "utanför" bilden så att det ser ut som att det är lite avstånd från underlaget liksom

• Minifer
    lilla tummelisa skrev 2009-05-10 15:04:57 följande:
    ok. Men man kan inte få tillbaka sina kära ruta uppe till höger på nåt sätt? Jag har hittat skuggorna som du skrev, men det syns inget. jag vill ju liksom att den hamnar "utanför" bilden så att det ser ut som att det är lite avstånd från underlaget liksom
    Har du något utrymme utanför bilden det kan synas på? Så svårt att säga när man inte vet hur det ser ut liksom. Men du måste ha ett lager under som skuggan kan synas på tror jag.

Är inte helt med på vilken ruta du menar, men alla fönster som visas hittar du under menyn fönster, du kan pröva dig fram med att klicka fram där =)

mah, vänta, ska inboxa dig
  • inze

För att skuggan ska synas måste väl bilden som ska ha skuggan ligga som ett lager på en något större bakgrund (om det inte finns det nåt alternativ som utökar arbetsytan när man lägger till dropshadow)?

• Minifer
    inze skrev 2009-05-10 15:09:19 följande:
    För att skuggan ska synas måste väl bilden som ska ha skuggan ligga som ett lager på en något större bakgrund (om det inte finns det nåt alternativ som utökar arbetsytan när man lägger till dropshadow)?
    ja precis, annars har den som inget att synas på
  • lilla tummelisa

Vad snälla ni är o hjälper mig :).
    - Hur får jag ett större lager ? Jag lyckas inte med det.
    - Om jag änvänder ludd blir det ju ludd runt hela och inte bara på vänsterkanten. Hur ska jag göra då för att lyckas?

tack igen

• inze

Är det nåt sånt här du menar?

Där gjorde jag först en tom vit bakgrund som var pågot större än min bild. Klistrade sedan in bilden så den hamnade högst upp och längst åt vänster så blev den ett lager där lagret under var större där skuggan skulle vara.

Toningen gjorde jag som en övertoning ungefär som enl den här beskrivningen:
    http://webdesignskolan.se/photoshop/overtoningar/overtoningar.htm

• lilla tummelisa

Jamen precis! Det måste jag kolla in!

Fin bild!

Svar på tråden Photoshop - skugga - hjälp