• trollet1985

När kan man gå ut med sitt barn?

Jag frågade min BM när man kunde gå ut med sen nyfödda.
    Min tanke med frågan var: Vi bor på landet, om jag känner för att gå ut och gå en sväng med barnet i vagnen. Hur gammalt måste barnet vara? ett par dagar? en vecka? två veckor? ja ni förstår.
    Men fick då till svar: "ja de e ju inte säkert du gör någonting annat än ligger hemma och gråter i flera veckor efter förlossningen." Och sen sa hon att nyfödda är jätte känsliga för RS-virus (minns jag rätt?) Men att man skulle använda suntförnuft.

Nu vill jag fråga er som har barn.
    Hur länge bör jag vänta innan jag tar med min nyfödda ut utomhus?

• Svar på tråden När kan man gå ut med sitt barn?
  • Slöjan

Du kan gå ut och gå med babyn samma dag som du kommer hem om du vill och orkar

Undvik stora affärer osv....

• gryning2

Haha, va?? Det var ett konstigt svar av din BM. Du kan ju gå ut så snart du vill, jag gick ut på en gång när vi kom hem från BB eftersom jag ville röra mig. Gällande RS behöver man ju inte vara ute och t.ex. åka buss i rusningstrafik med bebisen det första man gör, eller i stora folksamlingar. Men gå på affären en förmiddag när det är lugnt eller gå en promenad kan man ju göra så snart man vill!

• Julmust

Du kan gå ut dag ett enligt min uppfattning. Trist attityd att påstå att du ska ligga i sängen och gråta i några veckor. Det behöver inte bli så. RS-säsongen kommer att vara över när du väl får. Visst kan de får RS ändå, men det är mycket som kan hända som aldrig gör det. Vintertid tvekar jag för större folksamlingar inomhus med nyföding, men inte den här årstiden.

• trollet1985

Okey tack för svaren =)
    Hur länge e barnen som mest känsliga för typ RS och andra infektioner/virus?

Jo hon har lite konstiga saker för sej ibland. Bland annat sa hon att vi nog kommer få ett långt barn, för du är ju rätt lång sa hon och tittade på sambon. Saken är att han är 178cm, men eftersom jag bara är 154cm så framstår han kanske som lång.

• Mamma matte hustru
    trollet1985 skrev 2009-05-10 14:43:22 följande:
    Jag frågade min BM när man kunde gå ut med sen nyfödda.Min tanke med frågan var: Vi bor på landet, om jag känner för att gå ut och gå en sväng med barnet i vagnen. Hur gammalt måste barnet vara? ett par dagar? en vecka? två veckor? ja ni förstår.Men fick då till svar: "ja de e ju inte säkert du gör någonting annat än ligger hemma och gråter i flera veckor efter förlossningen." Och sen sa hon att nyfödda är jätte känsliga för RS-virus (minns jag rätt?) Men att man skulle använda suntförnuft.Nu vill jag fråga er som har barn.Hur länge bör jag vänta innan jag tar med min nyfödda ut utomhus?
    Vi var på ica när vår dotter var 4 dagar gammal i februari då rs viruset ska härja som värst ingen fick ju röra henne eller stå och hänga över vagnen och hon åkte inte på något virus.. Vi åkte hem två dagar efter hon var född tredje dagen var vi ute och gick första gången hade säkert varit ute redan samma dag men jag är snittad och hade lite svårt att gå.
  • Mina småtroll

Håller med! Gå ut när du känner för det. Men om du är i stora folksamlingar så låt bebben ligga i vagnen, den ligger mer skyddad där. Du kan ju också lägga en filt för vagnen så riskerar du inte att "nyspartiklar" kommer ner. Själva RS-viruset är ju värst under vinterhalvåret, så det behöver du inte vara så orolig för nu tycker jag. Men visst, du ska ju inte låta förkylda personer vara för nära bebben.

• MsLili

Vi gick ut dagen efter sonen var född o tog en promenad i det fria, riktigt skönt. Till affären gick jag med honom när han var 1-2 veckor. Centrum och tunnelbana/buss var när han var ca 6 veckor. Idag är han snart 5 månader och pigg, frisk o glad kille, som aldrig vait sjuk. Fika och gå till öppna förskolan har vi gått på ofta sedan han var 8 veckor =)

• fotbollsfru

Vår dotter var 3 dagar när vi invigde vagnen med en långpromenad. Jätteskönt att komma ut i friska luften efter ett par dagar på BB...

• Dixie

mina barn är födda på sommaren - så RS virus har vi inte behövt ta hänsyn till - vi var ute och gick när de var några dagar, men inte så långt -( fast det berodde på att jag inte kunde gå så långt)

Svar på tråden När kan man gå ut med sitt barn?