• Svanflikkan85

Hård knut i bröstvårtan på 5månaders.

Min vännina vill rådfråga er här, hon har inte fl!
    Hon har hittat en knut på sin dotters bröstvårta och är lite orolig? någon som vet avd det skulle kunna vara??
    tacksam för svar!

• Svar på tråden Hård knut i bröstvårtan på 5månaders.
  • Mopsan

Hormoner eller en svullen körtel. Alternativ nr 1: din väninna har kanske en hormon rusning i kroppen vilket går över i bröstmjölken som orsakar att bebisen svullnar. Hört talas om häxmjölk? Jo kan tom bli så bebis får mjölk i brösten.
    Min dotter fick en liten svullen körtel i armhålan oberoende av mina hormoner hon hade en liten infektion pågång i kroppen. Med största sannolikhet helt ofarligt men bra att nämna på bvc.

• Svanflikkan85

Hon ammar inte...

• Mopsan

Då är det alternativ nr2 med infektion i kroppen pågång.

• Bellbox

Vår dotter har så och det "har" vissa barn säger BVC och växer bort sen... Men man bör be dem kolla på nästa koll!
    Ett FÅTAL flickor kan hamna i förpubertet p.g.a hormonobalans och kan få bröstkörtlar, pubishår & lukta svett (det är ofta det de är oroliga för) men det är oerhört sällsynt.
    Men man blir ju alltid orolig att knölar har något med cancer att göra, men som sagt; be BVC kolla!
    Jag tror inte det är någon fara

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan född 08ღ ♥ ღ MA 0902 ♥.?°´¯)
  • Hella Pella

Min son hade också en liten knöl under ena bröstvårtan vid 2 månaders ålder (hade med hormoner att göra). Det var helt ofarligt och vanligt, den försvann efter 1 månad. Inget att oroa sig för! Kram

• Pistou

Min lilla flicka fick svullna bröstkörtlar några veckor efter födseln. På bvc sa de att det bara var ett hormonpåslag pga amningen och att det snart skulle försvinna. Vid 5 veckor hade svullnaden gått ner på ena sidan, men var mycket värre på den andra sidan. Det var riktigt svullet och en varböld hade uppstått. Vår lilla tjej hade jätteont, så vi åkte in till barnaktuten där de kunde konstaterade att hon fått en infektion och skrev ut antibiotika som vi gav i 10 dagar. Sedan sprack bölden och svullnaden gick snabbt ner. Hon har inte haft några problem sedan dess.

Eftersom din väninna inte ammar och dottern redan är 5 månader rör det sig nog om en infektion, snarare än en hormonell reaktion så jag skulle söka upp en barnläkare som fick titta på det.

Hoppas att det löser sig för dem!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • JMM

Min dotter har en knuta i ena bröstvårtan. Hon har haft den i ca 3 månader (nu är hon 8 månader). Den går upp och ner hela tiden, syns inte med blotta ögat, men man känner den.
    BVC har tittat på den vid ett flertal tillfällen, men det är ingenting att oroa sig för säger dem. Bara hålla koll så att det inte blir rött runt om.
    Vissa barn får sånt och ibland förvinner det, ibland inte.

• MyStar

min pojke är lite röd runt ena bröstvårtan, lite lite svullen men inte mkt, vad kan det vara?

Svar på tråden Hård knut i bröstvårtan på 5månaders.