När kan man börja cyckla med bebis?
ja nu undrar jag när jag kan ge mig ut med sonen på 7månader o cyckla?(alltså i stol bak på cyckeln så klart) han sitter bra själv..
ja nu undrar jag när jag kan ge mig ut med sonen på 7månader o cyckla?(alltså i stol bak på cyckeln så klart) han sitter bra själv..
Sitter han bra kan du börja nu
åh det va det jag misstänkte men ville va säker innan jag börja! perfekt!
från att han kan sitta utan hjälp och stöd
När jag kollade runt på cykelstolar till min dotter står det på de flesta att barnet ska väga minst 9 kilo!? Men då kommer ju inte jag kunna cykla med tösen i sommar. Hon blir 8 månader om två veckor.
Ser att TS menar stol på cykel, tänkte bara komma med ett annat tips. Jag har lånat en cykelkärra med kapell där jag kan spänna fast bilbarnstolen till min son, nu kan vi fara iväg och han är 3,5 månad. Han har det ombonat med filt och snutte och somnar direkt!
jag har hört att de ska vara uppåt året eller så för att de ska klara av att ha vinden i ansiktet och ändå kunna andas bra, någon annan som hört detta? Vill gärna cykla m dottern i sommar
Cykelsäkerhet
När barnet är i 9 – 10 månaders ålder så brukar det vara stort nog att kunna sitta själv. En rolig aktivitet då är att åka på en cykeltur. När barnet är så litet sitter det fastspänd i en cykelsits på din pakethållare. Det är ytterst viktigt att sitsen är ordentligt monterad på din pakethållare. Köp gärna även ett ekerskydd som hindrar ditt barns fötter från att trassla in sig i bakhjulet.
Barnet ska ha en cykelhjälm som skyddar huvudet under cykelturen. Det finns speciella småbarnshjälmar att köpa för cykelfärden, dessa känns igen på det gröna spännet. Spännet är en säkerhetsanordning, den är konstruerad för att lösa ut när den nått en viss belastning. Hjälmarna är framtagna för att förhindra strypnings olyckor, det har hänt att barnet fastnat och blivit hängande i hjälmen. Hjälmen med grönt spänne kan barnet ha till cirka 7 års ålder.
En vanlig cykel hjälm har inte denna skyddsanordning utan sitter fast oavsett hur stor belastningen är.
Hmm då kanske jag får vänta ett tag med att cyckla, sonen väger under 8kg.. Hade varit ett bra sätt för mig att motionera på i sommar!
min lilla tjej är 7mån å har fått åka en kort stund bakom min cykel å hon tyckte det var jätte trevligt, jag tycker nog att du kan testa! kan han bebisen sitta själv är det fritt fram att tuta å köra! =)
Jag skulle också vilja cykla med min kille på drygt 8 månader! Men tycker mig ha hört nåt om nån "hålla andan reflex" som de har. Å då kanske det inte är så smart.. Vet dock inte hur länge den reflexen är kvar? Någon som vet?
Jag började cykla med min dotter i maj förra året och då var hon 9 månader. Hon tyckte att det var jätteroligt!
Så fort en vindpust når vår dotter så kippar hon efter andan.(det är väl "hålla andan reflexen kanske?) Skulle inte våga cykla med henne ännu!
Jag började cykla med våran son när han var 5 veckor. Ja, givetvis satte jag honom inte i en cykelstol utan i en vagga i cykelvagnen. Vårat bästa köp ever! Går att cykla långa sträckor med barnen och de har det kanon oavsett hur varmt/kallt det är ute och även om det regnar (de har ju skydd)
Premiärturen på cykeln var i dag för vår 10 månaders dotter. Hon har kunnat sitta sedan länge och springer för fullt, så jo visst hade vi kunnat börjat cykla för flera månader sedan om det inte varit för punkan! Det var mycket uppskattat och kommer nog ha stort nöje av denna smidiga o trevliga transport!!!
På BVC säger de att man kan cykla när de sitter bra. Så nu har vi köpt en cykelstol och hjälm till lillkillen. Nu ska jag bara våga mig på att cykla med honom också :-P
Han är 9 månader förresten.