• anits83

Ska det vara så här el djurplågeri? Häst

Var idag och red på en häst som medryttare via annons på blocket. Häst ägaren sa själv att hon inte kunde något om hästar utan hade köpt en som var snäll. Snäll var hästen givetvis men lyssnade inte när man red utan körde på sitt eget race.

Men inte det jag ville ta upp, utan på insidan på varje ben så sitter det ju som typ tagel eller en förhårdnad som inte brukar va så stora utan brukar kanske puta ut några mm el cm. Men på hennes två hästar så hängde de flera cm såg ut som snoppar. Även förhårdnarna ovanför hovarna var några cm långa.

Är inte detta vanvård? hon hade hovslager där var 6 vecka sa hon som verkade dem. Båda gick utan skor. Och det är ju lugnt de går ju bara på skogs promenader men hovarna såg långa ut med och med spricker på utsidan. Finns det något jag kan göra för att förbättra dem? Inte upp till mig egentligen men känner att jag måste göra något.

Nordsvensken jag red idag gick även och snubbla hela tiden, klumpig eller har detta med hov vården med att göra?

Skulle egentligen lagt detta i häst tråden men hittade den inte idag.

Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Ska det vara så här el djurplågeri? Häst
  • PrettyGirl

Kastanjerna blir så på många hästar och då kan man fila ner de lite, enkelt gjort. Kastanjerna i sig långa gör inte ont på hästarna, men de kan fastna och göra illa sig rejält så det ligger väl i ägarens intresse?

Hovarna däremot kan bli mer problematiskt! När de blivit så långa att de spricker och börjar växa uppåt så får de ju ont av det. Jag gillar inte att ha ridhästar barfota, allt för många blir ömma och kan få väldiga problem av det. Mina hästar fick gå barfota på bete, inget annat. Hovarna är vanvård anser jag.

• PrettyGirl

Vill man ha sin häst barfota så måste man ändå verka hovarna.

• anits83

Nja alltså så långa att de går uppåt gör de ju inte men sprickorna finns ju där.

Kan snubleriet va ett tecken på att han ömmar? Hon sa att hon har hovslagren där var 6 vecka men de såg inte så fina ut.

Hur lägger jag fram det fint om att hon kan fila ner kastanjerna? det ser ju inte fint ut och i och med att de är hästar som går ute året om så finns det ju risk att de fastnar i träd och annat.

• Lillsnufflan

Kastanjerna kan man fila om de är långa. Om man regelbundet pillar bort lite lösa bitar håller man dem korta.

Hovarna är svårt att uttala sig om utan att ha sett dem. Om hästen tidigare inte verkats regelbundet kan det vara så att hovslagaren inte vågat fila ner dem mer på en gång. Man får ju hoppas att hon verkligen har hovslagaren där var sjätte vecka och att denne vet vad han/hon gör.

Sprickorna kan man smörja med hovolja som går att köpa i alla hästsportbutiker. I brist på sådan fungerar oliv- eller rapsolja.

• PrettyGirl
    anits83 skrev 2009-05-10 19:06:43 följande:
    Nja alltså så långa att de går uppåt gör de ju inte men sprickorna finns ju där. Kan snubleriet va ett tecken på att han ömmar? Hon sa att hon har hovslagren där var 6 vecka men de såg inte så fina ut. Hur lägger jag fram det fint om att hon kan fila ner kastanjerna? det ser ju inte fint ut och i och med att de är hästar som går ute året om så finns det ju risk att de fastnar i träd och annat.
    Ja du, säg det bara! Kan ägaren inte tåla det så är det ingen bra människa att ha och göra med alls.

Ja förmodligen kan det vara så att hästen ömmar, de är väldigt känslig utan skor ! En del hästar i sig är klumpiga, min ena var det;) En del kan ha problem med benen också.

Jag gav mitt varmblod biotin till havren och kletade in hovarna med fett ibland också, det skall vara bra det med.
  • anits83

OM jag kommer åka dit igen så ska jag föreslå om att jag kan göra det. För han var lite bråkig, inget otrevligt så utan han ville bara inte lyssna. Så jag föreslog en enkel övning med horsemanship bara en liten grund för att visa vem som bestämmer den är ganska enkel, men hon sa att hon inte hade tid.

Dessa hästar rids ca 2 ggr per år utav henne och övrigt så sköts de inte alls. Och det märktes så väll när vi hämtade dem i hagen och vid borstning, tränsning /sadling.

• crazy cat lady

Men om hon själv sagt att hon inte kan ngnting om hästar är det väl inte så svårt? Det är väl bara att säga "Jo jag såg att kastanjerna var rätt långa, man kan fila ner dem så att hästarna inte fastnar i ngt med dem."
    F.ö. så förstår jag inte riktigt varför man har häst om man rider den 2ggr/år och inte har tiden att ta hand om den?

• Isnogood

Att en häst är barfota är inget problem i sig så länge den INTE ömmar...
    Barfotahästar verkas inte på samma sätt som skodda hästar så det gäller även att hennes hovslagare har kunnskap om detta.
    Mina hästar är barfota och efter c:a ett års "övergångsperiod" så fungerar detta utmärkt.
    -Men, alla hästar kan inte vara barfota...en del har för känsliga fötter.
    Om hästen har för långa fötter så är det inte alls konstigt om den snubblar då fötterna blir för "breda".

"Utan hovar, ingen häst"...

• anits83

crazy cat lady skrev 2009-05-10 19:28:44 följande:

Men om hon själv sagt att hon inte kan ngnting om hästar är det väl inte så svårt? Det är väl bara att säga "Jo jag såg att kastanjerna var rätt långa, man kan fila ner dem så att hästarna inte fastnar i ngt med dem." F.ö. så förstår jag inte riktigt varför man har häst om man rider den 2ggr/år och inte har tiden att ta hand om den?
    Jag förstår inte heller varför hon hade hästar helt allvarligt, hon sa att hon hade funderat på att sälja dem men hon har ju inte gjort slag i saken. Det var nog därför hon sökte medryttare på blocket. Men hon behöver ju inte bara någon som rider dem de behöver ju ompyssling och skötsel för det märkte man av så väl. Även i ridningen så ville han inte lyssna utan bet tag i betet och tågade på framåt.

Hon sa även att hon hade western sadel bara för att ha något att hålla i, ocj det förstår jag om hon har ridit han på det sättet han var på idag. han lyssnade ju int ealls utan körde på sitt race. den andra prov red jag aldrig idag men tror nog att båda behöver jobbas med mycket.
  • Tindra 00

Usch va hemskt, låter ju inte som att hon bryr sig om sina hästar....stackars dom.... djuren är oskyldiga och behöver mkt kärlek.....

• emeliasmamma

Jag har en nordsvensk (bruks) och hon börjar snubbla så fort hovarna blir lite för långa. Hon gick barfota när hon kom till mig å hade gjort det hela sitt liv. Men när jag började rida så slet det väldigt och hon började ömma. Så det var bara skor på...
    Och om dom inte har ridits alls så kan det kanske vara ide att sko, just eftersom hovarna kommer slitas mer då. Kastanjerna brukar min hovslagare klippa ev med tång. Inte för långt in bara! Å klart dom kommer vara bångstyriga i början. Det skulle jag oxå vara om jag från att ha gått å drällt till att göra en massa energikrävande saker...

Konstigt att hon har tid att annonsera efter medryttare, men inte annonsera för att sälja... Typiskt folk. Ska bara ha...

• anits83

Ja lite konstigt är det att hon behåller hästarna när hon inte har tid och inte heller vet hur hon sköter dem på bästa sätt.

jag vågar ju inte säga för mycket till henne heller för då kanske hon inte vill att jag kommer dit och rider dem. Men ska fråga om när nästa skoning är och om hon kan säga till om kastanjerna med då så han kortar ner dem.

Nästa tripp är på onsdag och då är vi två förhoppnigsvis kan vi åka dit minst 1 gång i veckan så deras beteénde blir bättre och de vet vad mänsklig närvaro är.

Svar på tråden Ska det vara så här el djurplågeri? Häst