• Pelargonen

Tappa luktsinnet pga graviditet?

För en vecka sen föddes mitt andra barn. I 7:e månaden fick jag influensa/en kraftig förkylning och efter det har jag i stort sett inget luktsinne. Jag har någon enstaka gång efter förlossningen känt dofter av något som annars luktar mycket starkt men överlag är luktsinnet helt borta. Detta är oerhört besvärligt.

Jag frågade barnläkaren på BB om detta men han hade aldrig hört talas om detta. Dock så sa han att man kan få nästäppa under graviditeten och då få tillfälligt sämre luktsinne men jag är inte ett dugg täppt och har inte varit det heller så luktsinnet är borta pga något annat.

Ska givetvis boka tid hos en läkare för detta men vill gärna veta om någon annan har varit med om samma sak och om det gick till sig eller om luktsinnet förblev frånvarande.

Usch, detta är inte kul.

• Svar på tråden Tappa luktsinnet pga graviditet?
  • Elli47

Jag blev också förkyld i slutet av graviditeten och fick rejäl nästäppa som inte släppte alls så jag använde nässpray (Otrivin) under ganska lång tid. Nästäppan försvann när sonen var född men jag hade dåligt luktsinne under en tid, minns dock ej hur länge eftersom lukten successivt kom tillbaka.

• Pelargonen
    Elli47 skrev 2009-05-10 20:14:02 följande:
    Jag blev också förkyld i slutet av graviditeten och fick rejäl nästäppa som inte släppte alls så jag använde nässpray (Otrivin) under ganska lång tid. Nästäppan försvann när sonen var född men jag hade dåligt luktsinne under en tid, minns dock ej hur länge eftersom lukten successivt kom tillbaka.
    Har du sökt läkare för det? Berodde luktsinnebortfallet (konstigt ord!) pga det långvariga användandet av otrivinen kanske?

Har du nu fått tillbaka det helt? Hur lång tid tog det att få tillbaka det helt?
  • Elli47
    Pelargonen skrev 2009-05-10 20:16:13 följande:
    Har du sökt läkare för det? Berodde luktsinnebortfallet (konstigt ord!) pga det långvariga användandet av otrivinen kanske? Har du nu fått tillbaka det helt? Hur lång tid tog det att få tillbaka det helt?
    Sonen är född 2002... så jodå jag har fått tillbaka luktsinnet {#lang_emotions_laughing}. Nej jag pratade inte med någon läkare om det. Jag minns inte hur lång tid det tog eftersom det blev bättre allteftersom, 1-2 månader kanske?? Minns tyvärr inte.
  • Pelargonen
    Elli47 skrev 2009-05-10 20:17:52 följande:
    Sonen är född 2002... så jodå jag har fått tillbaka luktsinnet . Nej jag pratade inte med någon läkare om det. Jag minns inte hur lång tid det tog eftersom det blev bättre allteftersom, 1-2 månader kanske?? Minns tyvärr inte.
    Ok! Stort tack för dina svar! Jag får verkligen hålla tummarna för att jag har samma tur.
Svar på tråden Tappa luktsinnet pga graviditet?