Vår familj är inte harmonisk..hjälp
Just nu känns det som att vår familj hamnat i en väldigt dålig spiral och det tär på alla. Jag kan inte sätta fingret på vad det bottnar i men jag hoppas att någon ska orka läsa och kanske kunna komma med lite råd och tips. Vi har egentligen alla förutsättningar för att det ska vara bra..jag och min sambo älskar varandra, vi älskar våra barn. Jag är förskollärare och borde ha koll på barn...
Jag är mammaledig och hemma med lillan som snart blir 1. Storebror som blir 3 efter sommaren är på dagis 3 dgr/v, 5 h/dag. Han är väldigt envis och tempramentsfull och upplevs nog som "lite mer" än andra barn. Problemet är att min stubin (Jag har alltid haft lite dåligt tålamod..men inte som nu) blivit så vansinnigt kort och jag känner att jag går över gränsen till vad som är ok att göra: jag SKRIKER på min son, jag tar för hårt i honom, jag håller för hans mun och jag känner mig oengagerad. Jag tycker just nu inte att det är ett enda dugg kul att umgås med barnen själv. Det låter hemskt..jag älskar verkligen mina barn men mina och sonens konflikter har gjort att jag tappat all glöd. Och allt är ju mitt fel eftersom det är JAG som är vuxen. Han skriker, han slåss, han biter och puttar ner lillasyster i golvet och han trotsar. Och jag vet inte hur jag ska bemöta allt. Samtidigt är jag rädd att sonen är svartsjuk på lillan så jag vågra knappt pussa på henne när han är i närheten. Allt har blivit så fel. Jag tycker de dagar när jag har båda barnen hemma kryper fram och jag har svårt att hitta akriviteter där vi får ngn form av harmoni. Jag tycker inte jag gör annat än säger "nej, inte slå henne" "gör inte så" "sluta nu" etc etc etc.
Min sambo och jag har glidit ifrån varandra. Barnen somnar senast 20.30 sen sitter vi i vars en soffa och tittar på tv. Eller så går min sambo ut och grejar i trädgården och jag sitter vid tvn eller datorn..Sex har vi haft en enda gång på snart ett år. Tyvärr saknar jag lusten och vet inte hur jag ska locka fram den. Jag tror att jag och sambon skullöe behöva en kväll för oss själv och jag ska försöka boka hotell till oss en natt i sommar men vi har lite svårt med barnvakt till båda barnen. Lillan sover lite halvdåligt om nätterna och kan vakna och vara vaken (men inte ledsen, hon vill leka) i ett par timmar och det uppskattas inte av de som ev ska passa dom. Så vi får väl se hur det går.
Egentid får jag..jag e ute och går flera kvällar (3 i snitt + en morgon på helgen) i veckan själv eller ihop med en kompis. Vad kan vi göra för att komma på rätt väg? Allt känns så oharmoniskt och varje dag känns som en kamp. Jag tycker att jag (och sambon när han e hemma) tjatar/har konflikter i alla lägen: vid matbordet om att han kladdar, äter med fingrarna, skriker, vid lägggningen om att han inte blir i sängen...Vid tandborstningen att han inte vill. Och när han leker att han slår sin syster, skriker, kastar leksaker..
Jag vet redan att det är på tok så det behöver jag inte höra. Däremot vill jag gärna ha tips och råd innan vi ev söker annan hjälp.