• Anonym (ledsen)

Vår familj är inte harmonisk..hjälp

Just nu känns det som att vår familj hamnat i en väldigt dålig spiral och det tär på alla. Jag kan inte sätta fingret på vad det bottnar i men jag hoppas att någon ska orka läsa och kanske kunna komma med lite råd och tips. Vi har egentligen alla förutsättningar för att det ska vara bra..jag och min sambo älskar varandra, vi älskar våra barn. Jag är förskollärare och borde ha koll på barn...

Jag är mammaledig och hemma med lillan som snart blir 1. Storebror som blir 3 efter sommaren är på dagis 3 dgr/v, 5 h/dag. Han är väldigt envis och tempramentsfull och upplevs nog som "lite mer" än andra barn. Problemet är att min stubin (Jag har alltid haft lite dåligt tålamod..men inte som nu) blivit så vansinnigt kort och jag känner att jag går över gränsen till vad som är ok att göra: jag SKRIKER på min son, jag tar för hårt i honom, jag håller för hans mun och jag känner mig oengagerad. Jag tycker just nu inte att det är ett enda dugg kul att umgås med barnen själv. Det låter hemskt..jag älskar verkligen mina barn men mina och sonens konflikter har gjort att jag tappat all glöd. Och allt är ju mitt fel eftersom det är JAG som är vuxen. Han skriker, han slåss, han biter och puttar ner lillasyster i golvet och han trotsar. Och jag vet inte hur jag ska bemöta allt. Samtidigt är jag rädd att sonen är svartsjuk på lillan så jag vågra knappt pussa på henne när han är i närheten. Allt har blivit så fel. Jag tycker de dagar när jag har båda barnen hemma kryper fram och jag har svårt att hitta akriviteter där vi får ngn form av harmoni. Jag tycker inte jag gör annat än säger "nej, inte slå henne" "gör inte så" "sluta nu" etc etc etc.