• Anonym (bråcklisa)

bråck och graviditet

hej! Har nyss fått veta att jag har ett bråck ovanför min navel och det ska opereras men vad händer om jag blir gravid igen? De ska sätta in ett nät som gör att bråcket inte ploppar ut igen. Nån annan om varit i samma sits? Har 2 fina barn sen tidigare och känner ibland att jag inte är riktigt klar ändå.....

• Svar på tråden bråck och graviditet
  • mina1

Jag har ett navelbråck och åkte in akut då det var inklämt i v 12 och de ville då operera tills de kom på att jag var gravid så nu skall jag vänta till minst 6 mån efter förlossningen. De sa att det kan skava vid en ev ny förlossning.

• svalan77

jag har också ett bråck ovanför navel och undrar precis som du vad som händer vid nästa graviditet. Dock har jag inte åtgärdat mitt - har du ont eller varför opererar du?

Har du frågat din läkare vad som händer om du blir gravid igen?

• Anonym (DEt)
    svalan77 skrev 2009-05-10 20:49:54 följande:
    jag har också ett bråck ovanför navel och undrar precis som du vad som händer vid nästa graviditet. Dock har jag inte åtgärdat mitt - har du ont eller varför opererar du?Har du frågat din läkare vad som händer om du blir gravid igen?
    Jag har med ett, men jag är inte gravid.
    Efter min graviditet gjordes endast titthål.
    Nu, 12 år senare trckte bråcket på mina tarmar,
    så dom vällde ut under en mkt akut operation.
    Nu har dom op bort bråcket o jag har fin navel plus
    att jag lever..Hade tur dock så inte tarmarna hade
    klämts ihop.
  • Anonym

Jag har opererat ett bråck som satt precis ovanför naveln i bukväggen. Jag fick det när jag var ganska liten när jag lekte och har känt av det till och från men egentligen inga stora problem förrän jag blev gravid med 1:an. Jag hade ganska så ont då, var hysteriskt öm osv. Man ville naturligtvis inte göra något eftersom jag avr gravid men ett halvår efter sonen föddes så blev jag kallad. Opererade mig när han var 10 månader och blev sedan gravid igen efter fyra månader. Den graviditeten var problemet som bortblåst!!
    De sydde ihop bråcket-först sa de att de skulle sätta nät men så blev det inte alltså.
    Jag kan känna av det lite grann idag men det är väldigt sällan!

• Anonym (bråcklisa)

Anonym # 4, hur stort var ditt bråck? Mitt är ungefär som en femkrona och lite till...gör ont när jag sitter och åker ut när jag nyser och hostar, och när jag tar i och anstränger mig. Sitter och väntar på att dr ska ringa upp

Svar på tråden bråck och graviditet