• Luddiludd

Schweiz i sommar

Hej!

Har för mig att det finns FL-medlemmar som bor i Schweiz... Vi kommer att tillbringa någon eller ett par veckor i Basel i sommar i min fars lägenhet. Tänkte försöka se lite mer av landet när vi är där i år, och behöver tips på det allra bästa, roligaste och finaste ni sett eller varit med om i Schweiz. Vi är två vuxna och en snart treårig tjej som gillar att åka tåg och se på fina städer men också vacker natur, dock ej regelrätt "vandring", det är dottern lite för liten för ännu. Vad kan ni rekommendera, ni som varit där, eller ännu hellre bor där? Alla tips mottages tacksamt!!!

• Svar på tråden Schweiz i sommar
  • Ain

Här är var trad, fraga här: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41614730.html

Men om jag ska svara: det finns ju ett panoramatag (har glömt vad det heter, kanske glacier express?) som visserligen kostar mer, men är jättevackert.

Bern är jättevackert, Geneve och Genevesjön lika sa.
    Luzern.
    I närheten av Zürich finns ett zoo som är specialgjort för barn, där man kan mata olika djur, rida pa hästar och elefanter, se pa sjölejonshow osv. Var där med var 1.5 aring och hon tyckte det var jätteroligt. (kommer ej ihag vad det heter heller, men tror det hette Knie's kinderzoo)
    Sedan kommer ju Heidi fran Schweiz, sa att göra nagot pa det temat kanske vore kul.
    Vierwaldstättersee är underbart vackert.
    Bodensjön är inte helt fel. Mainau är kul med barn. Finns ett roligt fjärilshus där (och alla vackra blommor saklart).
    Man kan se osttillverkning pa lite olika ställen och det finns chokladfabriker att besöka.

Gruyere är en fin liten stad.

Och en stad som inte är sa känd, men jag tycker den är väldigt mysig är Murten/Murat i närheten av Bern.

Svar på tråden Schweiz i sommar