• BeHappy

Slem i avföring hos 1-åring

Min dotter är 15 månader, och har sedan 3-4 veckor tillbaka haft avföring 4-8 gånger per dygn ungefär. Innan var det 1-2 gånger. På morgonen kan det vara grötigt, även fast ibland, och ganska mycket, men sedan under dagen bajsar hon många gånger, och då brukar det komma mest slem, och inte så mycket. Hon verkar ha lite ont i magen innan hon bajsar, och rumpan har blivit helt röd och sårig. Hon äter vanlig mat, men får fortfarande 6-månadersvälling (då BVC sa det kunde bero på fullkornsvällingen). Aptiten är god, och hon är glad och pigg, men jag är orolig över hennes mage. Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden Slem i avföring hos 1-åring
  • mimamima

Känner absolut igen det... Min dotter är ett år och bajsar 7-8 ggr/dag och som du skriver är första omgången ganska "krämig" sen blir det lösare och ofta riktiga slemklumpar i. Hon blir åxå helt röd i rumpan och Inotyolsalvan är räddningen. Vet inte heller vad det beror på, men hon äter Antibiotika i förebyggande syfte för urinvägsinfektioner mm, så vi håller på att utreda om det är orsaken...
    Det som är konstigt är att hon bajsade ca 2ggr om dagen under en lång period och nu det här sen några veckor tillbaks...
    Vi får se hur det utvecklas, skriver igen om vi får ngt svar på vad det är...:o)
    Man blir orolig + att det känns som att man spenderar väldans mycket tid vid skötbordet....:o)

• amag

När min son har slem i avföringen så har VC sagt att det är förkylningsslem som kommer ut... Som snor, fast genom avföringen! *jättemysigt*

• BeHappy

Tack för svar! Det kan vara så att det hänger ihop med förkylning, för hon bajsade bara 1-2 gånger under lång tid, men det första året var hon inte heller sjuk. Nu har hennes kompis börjat på dagis, och efter det har hon varit förkyld nästan hela tiden, för vi träffar dem ganska ofta.  Just nu verkar slemmet ha avtagit något, och även förkylningen, så det stämmer ju ganska bra.

Svar på tråden Slem i avföring hos 1-åring