• Anonym (bli smal)

Viktnedgången har avstannat - behöver hjälp

Jag håller på och försöker gå ner i vikt och det har gått rätt bra men nu senaste dagarna har det avstannat och jag har t.o.m gått upp 6 hekto. Skulle jättegärna vilja ha råd och tips hur jag ska göra för att det ska komma igång igen? Kan byta strategi med men vill helst att det ska gå relativt snabbt (såklart ) och jag äter inte kött från fyrbenta djur. Alltså bara kyckling, fisk plus vegetariskt. Som det är nu äter jag inte efter någon speciell diet. Kan ta som exempel:

Frukost (största målet), c:a kl 8: 2 dl lätt a-fil med 1 dl flingor, Kellogs Special K samt en macka med 1 kokt ägg eller makrill på.

Lunch, c:a kl 12: 1 naturdiet-bar

Mellanmål, c:a kl 14.30: 1 päron

Middag, c:a kl 17: T.ex grekisk sallad med vinägerdressing/potatis med linsgryta/pasta med tonfisksås osv. Grönsaker till.

Kvällsmål, c:a kl 19.30: 1 näve nötter, någon bit mörk choklad.

Typ så, men ibland byter lunchen och middagen plats, det är lite olika. Någon som har åsikter/tips/råd? Allt är välkommet, vill verkligen ner i vikt. Träna kan jag inte riktigt ännu då jag relativt nyligen har gjort ett kejsarsnitt men så fort jag får ska jag börja med det. Nu går jag promenad minst en timme per dag.

• Svar på tråden Viktnedgången har avstannat - behöver hjälp
  • Anonym (??)

Tycker det ser ut som du äter för lite på en dag!!!

Ammar du?? Då är det på tok för lite !!

Man ska äta två lagade mål mat per dag + frukost och 2 st mellanmål.....

Sedan om man väljer GI elle VV metoden eller annan har mindre betydelse.

Har gått nr 25 kilo med viktväktarna...... (då man får äta allt men inte jämt)

Lycka till

• Anonym (??)

Promenader är bästa motionen....

• Anonym

Hur lång är du och hur mycket väger du?

• Anonym (sluta tänk mat!)

Det var samma sak för mig tidigare, vägde då 64kg (november 2008). Men så slutade jag i att räkna kalorier som jag tidigare gjort. Skar ner på kolhydraterna till lunch och middag (slutade äta frukost i samma veva) men ökade på fettet. Går mellan 5-9km varje dag, "vardagsmotion" som det kallas. Jag gick ner nästan 10kg på 2 månader och har hållit vikten sedan dess. Trots att jag kan trycka i mig 200g choklad varannan kväll, jag skiter i vad jag äter i princip förutom att hjärnan lärt sig att inte äta så mycket stärkelse eller kolhydrater. Kan äta popcorn på helgerna, men där gå väl gränsen. Potatischipsen har jag lagt ner och smågodis har jag aldrig tyckt om. Nu tänkte jag gå ner 1-2 kg till så är jag supernöjd! Väger 55 nu/ 166.

• underbara jag

oj, du äter ju för lite.

5 mål om dagen ska man äta varav 2 lagade mål.

så här ser mitt matschema ut, minskar ca 1 kg i v.

frukost:
    smoothie på 1 banan, frysta hallon och knappt 2 dl naturell yoghurt.
    hemgjort GI-bröd med frön o torkad frukt, kalkon som pålägg

Mellanmål: frukt

lunch: 50% grönsaker av olika slag, 25%protein, 25 fullkornsris/pasta.
    ibland struntar jag helt i riset/pastan

mellanmål: keso

middag: samma som lunch men äter alltis ett av målen med pasta/ris. mindre portion.

kom ihåg att dricka mycket vatten under dagen. och träna!!! det är superviktigt att röra på sig.

Lycka till!

• Anonym (bli smal)

Anonym (??) skrev 2009-05-10 22:24:06 följande:

Tycker det ser ut som du äter för lite på en dag!!!Ammar du?? Då är det på tok för lite !!Man ska äta två lagade mål mat per dag + frukost och 2 st mellanmål.....Sedan om man väljer GI elle VV metoden eller annan har mindre betydelse.Har gått nr 25 kilo med viktväktarna...... (då man får äta allt men inte jämt)Lycka till
    Nej tyvärr ammar jag inte. Tycker det är svårt att veta hur mycket man ska äta på en dag, är rädd att äta för mycket för jag går upp så lätt i vikt. Men vill inte behöva äta mindre än nu för att fortsätta gå ner. Hur snabbt gick du ner med viktväktarna? Jag har så dåligt tålamod och vill ha resultat från dag till dag haha. Vet att man inte ska väga sig varje dag men det är så svårt att låta bli.

Jag är 1,72 lång och väger 79 kg. Vägde 83,6 när jag började och har hållit på typ 2 veckor.
  • Anonym

Jag tycker att du ska ladda ner ett kaloriräkningsprogram som hjälper dig att ha koll på hur mycket du intar. Jag tror inte att du äter för lite, tvärtom (vilket din uppgång dessutom talar för). Jag räknade lite snabbt på det, och du landar förmodligen någonstans över 1600 kcal. D.v.s. över den gräns för att behålla din vikt (d.v.s. basalförbränningen, för en tjej ligger den oftast runt 1500 kcal).

Bra program:
    halsovakten.se/index.asp
    Där finns en gratis demo som funkar i en vecka. Den hjälper dig räkna ut din kalorigräns också.

Jag skulle även investera i en köksvåg. Det är lätt att man höftar för mycket när man äter utan att väga. Och gör man det med allt man intar, kan det leda till ett dagligt kaloriöverskott.

• Anonym (bli smal)

Anonym (sluta tänk mat!) skrev 2009-05-10 22:32:52 följande:

Det var samma sak för mig tidigare, vägde då 64kg (november 2008). Men så slutade jag i att räkna kalorier som jag tidigare gjort. Skar ner på kolhydraterna till lunch och middag (slutade äta frukost i samma veva) men ökade på fettet. Går mellan 5-9km varje dag, "vardagsmotion" som det kallas. Jag gick ner nästan 10kg på 2 månader och har hållit vikten sedan dess. Trots att jag kan trycka i mig 200g choklad varannan kväll, jag skiter i vad jag äter i princip förutom att hjärnan lärt sig att inte äta så mycket stärkelse eller kolhydrater. Kan äta popcorn på helgerna, men där gå väl gränsen. Potatischipsen har jag lagt ner och smågodis har jag aldrig tyckt om. Nu tänkte jag gå ner 1-2 kg till så är jag supernöjd! Väger 55 nu/ 166.
    Men va? Skulle aldrig kunna moffa så och hålla vikten tror jag. Och är det inte viktigt med frukost? Chips gillar jag inte iaf, det är choklad som är min största last tyvärr. Men vad äter du som exempel då? Tycker det är svårt att dra ner på kolhydraterna, blir så tomt och fel på något sätt.
  • Anonym (??)

6 månader gick jag ner 25 kg på......

Bäst med VV är just tallriksmodellen och att man kan /får äta allt, tycker jag då... men alla är vi olika o föredrar olika dieter

• Anonym (bli smal)

underbara jag skrev 2009-05-10 22:33:21 följande:

oj, du äter ju för lite.5 mål om dagen ska man äta varav 2 lagade mål.så här ser mitt matschema ut, minskar ca 1 kg i v.frukost:smoothie på 1 banan, frysta hallon och knappt 2 dl naturell yoghurt.hemgjort GI-bröd med frön o torkad frukt, kalkon som påläggMellanmål: fruktlunch: 50% grönsaker av olika slag, 25%protein, 25 fullkornsris/pasta.ibland struntar jag helt i riset/pastanmellanmål: kesomiddag: samma som lunch men äter alltis ett av målen med pasta/ris. mindre portion.kom ihåg att dricka mycket vatten under dagen. och träna!!! det är superviktigt att röra på sig.Lycka till!
    Det låter ju som ett bra matschema men tycker det är svårt att hinna med 2 mål om dagen. Sambon jobbar så långa dagar och kommer inte hem förrän mellan 19-20 och då är det ju för sent att börja fixa mat. Om jag tar en sådan där bar kan jag ju äta samtidigt som jag går promenad eller gör annat. Men ska försöka bli bättre på det.
Svar på tråden Viktnedgången har avstannat - behöver hjälp