• Lina86

Ingen rätt till VAB?

Är hemma med min dotter idag som har feber.
    Annars så jobbar jag som timvikarie på  olika förskolor och skolor.

Har förut försökt att VABa men det funkade inte så bra, inga pengar har jag fått iaf,
    nu denna gång så ska jag skicka in ett anställningsbevis med info om min timlön osv.. trots att försäkringskassan inte har bett om det.

Nu till min fråga..

Som timvikarie, visst får man väl vara hemma för Vård Av Barn ?
    Har hört från andra som jobbat så som inte har fått det liksom..

• Svar på tråden Ingen rätt till VAB?
  • antispantis

ja som timvikarie ska man ju kunna få vabba med, det får ju arbetslösa göra så det borde inte vara något konstigt med det.

• EMO 979

De dagar du blivit inbokad på innan dottern blev sjuk borde du väl få ta VAB för....om du redan hade uppbokade pass menar jag....

• Lina86

ja man tycker ju det, får se om det funkar efter att ha skickat in anställningsbevis då..

• Lina86

ja, men de dagarna är man ju "arbetslös" och då har man väl också rätt till vab?

• EMO 979

Till mig sa de att jag kunde få Ersättning för de dagar jag redan var uppbokad för jobb...

• Tutilure

Jag vet inte säkert hur det ligger till, men det låter ju helt orimligt att man inte skulle få vabba bara för att man är timanställd. Anställd som anställd, man har ju förlorat en dags inkomst.

Har du en SGI förresten? Annars kan problemet ligga där.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • antispantis

Jag har aldirg haft några som helst problem med att vabba, varken om jag vart Föräldraledig, arbetslös eller timvikarie och de har aldrig krävt några anställningspapper, Så jag tycker det är väldigt konstigt att du inte har fått något, Det bästa du kan göra är att ringa till FK och prata med de.

• FruMähler

fast lägger du dig inte till arbetsgivarens förfogande alla dagar även om du inte har uppboade pass..då ska du ju ha vab tycker jag...

• Lina86
    FruMähler skrev 2009-05-11 08:28:13 följande:
    fast lägger du dig inte till arbetsgivarens förfogande alla dagar även om du inte har uppboade pass..då ska du ju ha vab tycker jag...
    Jo, men jag ringer alltid till dom och säger att jag kan jobba, varenda morgon. Dock inte i dag, då jag var tvungen  att säga att jag är hemma med sjukt barn.
  • FruMähler
    Lina86 skrev 2009-05-11 08:30:28 följande:
    Jo, men jag ringer alltid till dom och säger att jag kan jobba, varenda morgon. Dock inte i dag, då jag var tvungen  att säga att jag är hemma med sjukt barn.
    och så du har ingen framförhållning typ nån vecka i taget eller så?
Svar på tråden Ingen rätt till VAB?