• whiiiii

Vad är minimumlönen i Sverigen?

Ja, som rubriken lyder. Vad är minimumlönen i Sverigen? Någon som vet? Jag och min sambo diskuterade nämligen detta och kan inte riktigt komma överens så tänkte om någon här vet

• Svar på tråden Vad är minimumlönen i Sverigen?
  • gavagai

Det finns inga lagstadgade minimilöner i Sverige. Sådant har traditionellt reglerats med kollektivavtal, men jag vet inte om man ändå kan klaga på extremt låga löner på något sätt kanske (om företaget inte har kollektivavtal alltså). Några exakta minimilöner finns i alla fall inte. Någon annan vet säkert mer.

• whiiiii

okje.. Jo, för att jag vet för ett antal år sedan var minimumlönen för uskor 13 000 och min sambo hävdar att det är högre idag. Men jag vet inte. det var så hela diskussionen började

• gavagai
    whiiiii skrev 2009-05-11 09:21:50 följande:
    okje.. Jo, för att jag vet för ett antal år sedan var minimumlönen för uskor 13 000 och min sambo hävdar att det är högre idag. Men jag vet inte. det var så hela diskussionen började
    Ja, men då är det kollektivavtal ni pratar om. I dem kan det finnas minimilöner för olika yrkesgrupper. Ska se om jag kan hitta uppgifter om just uskor.
Svar på tråden Vad är minimumlönen i Sverigen?