• Modin

Fästing och gravid.. Snabbt svar

Jag hittade just en fästing på mig som satt fast nått så in i.. Och jag är gravid i v 11.. är detta farligt?

• Svar på tråden Fästing och gravid.. Snabbt svar
  • lia76

Att bli biten av fästing är väl farligt oavsett om man är gravid eller ej.

I Sverige är det framför allt två smittämnen som kan spridas med fästingar, dels ett virus som orsakar fästingöverförd hjärninflammation (TBE, efter engelskans ”tick-borne encephalitis”), dels en bakterie som orsakar Borrelia-infektion, som kan ge symtom från huden, lederna och nervsystemet och i sällsynta fall hjärtat.
    Harpest (tularemi) och fästingfeber (anaplasma eller ehrlichios) kan också spridas med fästingar.

Vad gör jag om jag blir fästingbiten?

* Ta bort fästingen så snart som möjligt, det minskar
    risken för Borrelia-infektion. Använd en finspetsig
    pincett eller en fästingborttagare. Fatta tag om fästingen
    långt in mot huden och drag rakt ut. Vrid inte
    fästingen när du drar ut den, eftersom detta kan göra
    att mundelarna bryts loss och fastnar i huden.

* Om du inte får bort hela fästingen – vänta några dagar,
    så uppstår en liten inflammation, och sedan kan du ofta
    enkelt lyfta ut kvarvarande delar med pincett eller nål.

*  Kontrollera huden, där du blivit fästingbiten. Om en
    påtaglig rodnad uppstår på bettstället efter någon
    vecka, eller om du får feber eller huvudvärk eller känner
    dig sjuk efter bettet, sök läkare. Den lilla rodnad, som
    ofta uppstår i anslutning till fästingbettet, är dock
    vanligen ofarlig och kräver ingen behandling.

Källa: www.webbhotell.sll.se/Global/Smittskyddsenheten/Dokument/Publicerat/Trycksaker/fasting.pdf

Stella och Ida
  • lia76

På vissa ställen vill de att man skall direkt kontakta sjukvården då man fått en fästing - och börja antibiotika direkt för säkerhets skull.

Stella och Ida
  • guldplutt

Det beror på om den har ngn smitta. Var bor du? Hur länge kan den ha suttit där? Borrelia tar ca ett dygn att överföras till dig från fästingen. TBE går fortare, men det finns ju inte överallt. Borrelia upptäcker du om du om ett par dagar får en röd ring eller röd fläck kring såret. TBE är ju en sorts hjärnhinneinflammation, men jag tror att det börjar med influensaliknande symptom. (osäker på detta, kolla upp). Man ska inte vaccineras mot TBE när man är gravid, så det är bara att hålla koll efter fästingar. Skulle man få TBE medicinerar man med antibiotika.

• mammamaddis

när jag va runt vecka 10 hade ja en fästing i knäväcket fick sen bolleria nu är min dotter över 1år och har varit en friska tjej förutom att hon haft en feberkramp men de visade sej vara lunginflammation (men tror inte hon fick de för att jag hade borellia ? ) men de är läskigt me färstingar hoppas de blir bra :)

• bellsii

fästingar e aldrig trevligt, hade den vuxit till sej har den suttit där längre tid o större risk för borelia. kontakta då din Bm. men hade den precis satt sej så e det inte alls lika stor risk.. men håll utkik så nu inte får en rodnad runt bettet!!!

Svar på tråden Fästing och gravid.. Snabbt svar