• csv

Blommor för blomlåda?

Jag önskar lite råd o tips vad jag kan sätta i mina blomlådor,
    har em-sol oväldigt blåsigt, vill ha blommor som håller hela säsongen.

• Svar på tråden Blommor för blomlåda?
  • TheMother

Vi hade Afrikans margurit (stavning) när vi bodde i lägenhet. De var riktigt tåliga fast de oftast stod i sol och så gjorde det inget mycket om man missade vattna för de återhämtade sig jättelätt. Har för mig de stod sig hela säsongen.

• csv

Ska titta efter de, blir de stora, vill inte ha för stora?

• TheMother

Inte så superstora tycker jag nog. Köpte redan uppdrivna och jag tror inte de växte just nå mer på höjden. Jag blandade (planterade varannan) med nån annan blomma, men vad hette de nu igen? Den växten hade iaf vita små blommor och hängde ner över kanten istället. Blev fint tyckte jag.

• agnes05

Bra nybörjarblommor är penséer och petunior. Pelargoner är lättskötta.
    Tagetes och hänglobelia brukar också vara tacksamma.
    Margueriter är billiga men blir snabbt skräpiga tycker jag.
    Sätt gärna något som hänger i kanten av blomlådan, t ex murgröna.

• csv

Gillar verkligen penséer, men håller de hela säsongen?

• agnes05

Penseer kan bli tråkiga mitt på sommaren men brukar sedan komma igen. Jag brukar nog gömma dem bakom något annat som blommar bättre just då, tex lavendel.

• csv

Ska tänka på de, tänkte ta mig till blomsteraffären ida.

• mlsa

Blomstertobak är väldigt fina. Finns i många olika färger. Se till att du får tag i en doftande sort! Tror de klarar blåst rätt bra - man ser dem ofta i planteringar i skärgården.
    Indiankrasse är härligt också. Mycket lättodlat och snyggt när det väller ut över kanten på krukan. Fina blad och färglada blommor. (Ätbar!)

• cege

Petunior tål inte blåst. Husarknapp är en tålig växt med små gula blommor o hänger över kanten

Carpe diem
Svar på tråden Blommor för blomlåda?