• rulltårtan

Dvärgpinscher, hur är de?

Har ju börjat fundera på en till hund till sensommaren, hösten men kan inte riktigt bestämma mig för vilken ras..
    Har nu börjat kika lite på dvärgpinscher, så ni som har erfarenhet får gärna berätta hur de är.

Hunden jag söker ska gilla att hänga med på det mesta som skogsturer likaväl som att gå i storstäder.
    Kommer att mest ha den till utställning men såklart motioneras och hålla på med lite agility och lydnad för skojsskull.
    Har en staffe nu och undrar hur tpliga de är? Har ju hört om dvärgpinschrar som brytit benen lätt?

Har de lätt för att stressa upp sig? Har märkt att vissa är lite avvikande emot främlingar vissa tom rädda men är det ett mer undantag än regel?
    Hur mycket jakt har de i sig?

• Svar på tråden Dvärgpinscher, hur är de?
  • Blommiga tjejen

Hej jag har nyss blivit ägare åt en dvärgpinscher.
    Han är aktiv ute älskar att röra på sig orkar hur mycket som helst i stort sett.
    Han är noll jakt i sig.
    Inne gillar han att slappa lägger sig bredvid en om man ligger i soffan osv...
    Han äter nästan ingenting så maten blir billig.
    Han älskar att ligga under täcke ellerfilt bäddar in sig själv.
    Han vaktar mycket och rasen är ju framavlad till att vakta gårdar så det är väldigt vanligt att dom är vaktiga av sig och dom vill gärna bestämma så det gäller att uppfostra dom i tid.

• Blommiga tjejen

Domär väldigt frusna av sig har jag hört så på vintern måste dom ha ett täcke /overall.
    dom hårar ingenting nästan.

• rulltårtan

okej ja jag har ju en staffe nu och deras päls är ju väldigt lika, så täcken är jag van att få sätta på på vintern.
    Gillar att de inte hårar så mycket. mamma har en golden och den vill jag inte ha nära mig för då blir jag full i hår:)

• Lokatt

En underbar hundras Kan vara vaktiga och avvaktande mot främlingar, det får man träna mot redan från början. Kräver något mer aktivering och tänka än många hundar.
    Du kan absolut ha en med en staffe, jag har en ihop med en grandis

Och ja, vintertid frös hon mycket Man får träna passivitet nästan mer än gas, för de är välldigt igång, så de inte är stressade hela tiden.

jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Monica82

Vi är nyblivna ägare till en dp och kan bara säga tt de är en underbar ras i rätt händer. Hon kräver oehört mkt träning och även motion. Min uppfödare beskrev dp:n som en liten hund fast i metalitet som en doberman och rottweiler. Dom kan vara reserverade mot främlingar och det är något man får vara noga med att träna redan från valpstadiet. Sedan har jag hört att de kan vara svåra att ensamhetsträna, har ingen aning om de är sant. Våra är sällan ensamma och iom att vi har 2 hundar till som är dom ju aldrig helt själva.

Svar på tråden Dvärgpinscher, hur är de?