• Impega

Sovvanor hos hund!

Hur funderat lite på det här med hundens sovvanor. Många skriver att deras hundar är så slöa och sover hela tiden, att hundarna är morgontrötta osv...

Men kan hundar verkligen vara morgontrötta, är det inte så att de bara anpassar sig efter oss?

Hur ser ni på saken?

• Svar på tråden Sovvanor hos hund!
  • Exi

Jag har ingen aning...men våran hund tar det lugnt inne...lägger sig och somnar oftast...

Är rätt skönt att hon inte röjer runt inne tycker jag...sedan är hon ju självklart med och kollar vad vi gör osv....sover inte alltid inne...men har alltid varit lugn inne...

• Impega
    Exi skrev 2009-05-11 11:01:24 följande:
    Jag har ingen aning...men våran hund tar det lugnt inne...lägger sig och somnar oftast...Är rätt skönt att hon inte röjer runt inne tycker jag...sedan är hon ju självklart med och kollar vad vi gör osv....sover inte alltid inne...men har alltid varit lugn inne...
    Lugn är ju en sak men jag menar hundar som sover.
  • Exi

ja hon sover för det mesta....inne...vad ska hon annars göra?

Vi har aldrig direkt uppmutrat till lek inomhus heller

• solskina

Hunden sover inte på sammavis som oss.
    Dom har djupsömn och vila.
    Djupsömnen förlägger dom oftast inte när vi tror det , på natten, utan då livar dom.
    Nästan alla hundar har någon form av vaktinstingt som på natten "sover" dom med öronen öppna.
    Man ser ju oftast att hunden sträcker på sig om dom har ahft djupsömn medans vid vila kan dom kasta sig upp och iväg hur som helst.

Hunden anpassar sig sedan till oss, precis som du skrev.
    Jag har aldrig haft en morgon pigg hund. Om man räknar att den vill ut direkt.
    Men jag har inte heller haft en hund som ligger kvar när jag har gått upp.

Så ser jag på saken.

• Impega
    Exi skrev 2009-05-11 11:06:44 följande:
    ja hon sover för det mesta....inne...vad ska hon annars göra?Vi har aldrig direkt uppmutrat till lek inomhus heller
    Mina jyckar sovar oxå när de är hemma inne, men vissa verkar ha problem med att deras hundar sover för mycket. De får tvinga ut sina hundar på morgonpromenad osv....
  • Impega

Måste rätta mig själv, de sover inte hela tiden men de är lugna och vilar...

• Exi

Våran hund kan vara så på kvällen...men hon är mörkrädd =)

• hmcc

Morgontrött?

Jag går upp 5 och då har jag 4 stycken som studsar av glädje och vill ut och vill få mat.
    (dom släpps ut 23.00 och får mat sista gången 19.00 dagen innan)

Jag har aldrig ägt en morgontrött hund.

• hundpuss

det beror väl kanske på hur man sysselsätter/aktiverar sin hund.

när jag inte aktiverar min hund så är han på gång hela tiden, han vill ju arbeta o få göra saker.
    men om vi är mycket ute, tränar, är på stranden (dvs olika saker som kan vara jobbigt för honom mentalt) så blir han trött.

men visst, han tittar ganska surt på mig när man drar ut honom 06,30 på morgonen. men när vi väl är ute är det lugnt. men han gillar att mysa, snarare än att sova skulle jag nog säga.

visst anpassar sig hundar efter oss ägare, till viss del.
    men de är fortfarande individer, det kan man inte glömma bort.

en hund vill följa matte, oavsett om klockan är 5 på morgonen eller tre på natten.
    men ja, min hund sover ganska mycket med jämna mellanrum.

men så är vi också ute enormt mkt, tränar, promenerar, åker till havet, träffar hundkompisar, är på bruks osv osv osv...

• skånetös78

Vår hund är absolut morgontrött. Vi brukar gå upp vid 08 medan hon ligger kvar tills runt 10! Så här har hon alltid varit!

Svar på tråden Sovvanor hos hund!