• straw2008

    Är svenne banan ett nytt ord?

    Jag hör unga tjejer säga det hela tiden o nu finns det tom en låt som heter så...

    Är det ett nytt ord o i så fall vad ÄR ett svenne banan??

  • Svar på tråden Är svenne banan ett nytt ord?
  • hejhejmonika

    Tror det heter EN svenne banan (alt svennebanan, svenne-banan).

    För mig (som aldrig använder ordet och troligtvis inte kommer att lägga tilld et i mitt vokabulär) är en "svennebanan" nästan det samma som en "Svensson". Dvs en person med medelmåttig lön, medelmåttig karriär, medelmåttig intelligens etc :). Svensson eller svennebananen lever väl kanske i viss utsträckning även upp till fördomarna kring "det vanliga folket": villa med alldeles för högt lån, volvo, 1,3 barn, charterresa till mallis etc.

  • TittaTi

    Jag har hört ordet en tid men undrar var begreppet kommer ifrån, vadå "banan" liksom??

  • ming

    Jag har aldrig fattat vad svennebanan betyder. Jag hör det hela tiden, men jag fattar det inte.
    Fast det kanske är som hejhejmonika säger. Det ska jag nog köra på, from nu.

  • Lolalee

    låten är mycket märklig men ändå så skön ialfl{#lang_emotions_djavulsk}

  • Argo

    Ordet "svenne" är, vad jag vet, från början ett rasistsikt skällsord som främst ungdomarna i invandrartäta områden tagit till för att få visa sitt förakt mot svenskar. Helt i paritet med "neger" och "svartskalle" och "blatte". Ett motord helt enkelt. Det heter gärna svenne-hora om dessa personer pratar om en svensk tjej, exempelvis.

    Nu håller det svenska samhället på att erövra ordet och ta dess rasistiska menin ut ur det och alltså har dessa ungdomar förlorat kontrollen över det. På samma sätt som invandrare själva gärna kalla sig för blattar och homosexuella män kallar sig bögar - för att ta den eleka udden ur det orden

    Själv skulle jag aldrig använda ordet "svenne" (med eller utan banan) pga dess rasistiska ursprung. Så lika lite som jag skulle sjunga en låt om "Nisse Neger" så skulle jag ta mig för att sjunga om en "Svenne-Banan".

Svar på tråden Är svenne banan ett nytt ord?