• TRE E

Går det att "skicka" en katt?

Jag har sålt en katt till en person som bor väldigt långt ifrån mig. Går det på något sätt att transportera katten dit utan att åka med själv?
    SJ har tydligen slutat med det. Flyg funkar men skulle kosta 4100:-. Något bussbolag kanske?

• Svar på tråden Går det att "skicka" en katt?
  • prinsesstårtan

men herregud....den som har köpt katten får väl komma och hämta den!?

skulle aldrig kunna sälja ett djur till någon som inte ens är villig att komma och hämt aupp den...

• essarf

Låta en katt sitta i lastrummet på en buss i många timmar låter ju inte särskilt vänligt mot det stackars djuret. Dessutom får man inte skicka djur med ryggrad hur som helst.

Typ kolla med en lastbilschaffis eller något bud om du kan skicka ställa in en kattbur + katt om de ändå skall köra mellan orterna för några hundra + ett flak öl.

• solskina

det finns en hemsida www.djurtransport.ifokus.se
    där kan du lägga en förfrågan.

Men jag skulle inte skicka ett djur till någon utan att träffa personen i fråga. Det ingår liksom i att ha djur, att ha råd att hämta dom.

• BlommyNess12

Nej jag säger som resten, jag skulle nog ha behållt katten till den som skulle ha den hade kommit och hämtat den.

• TRE E

Ville bara kolla om det finns något vettigt alternativ. Vi kommer att mötas på halva vägen.

• hmcc

Om jag köper en hund eller en katt vill jag se ev syskon gärna bägge föräldrar (där det är möjligt)

Det är ju en resa man bara gör en gång och man vill ju att djuret ska må bra och ha koll på det hela vägen hem.

• skorpionen80

Man brukar flyta katter om avstånden är för långt. Ibland följer någon med(köpare eller säljare), man vill ju se hur de andra har det, men det funkar även att flyga ensam katt.

Ja, det kostar. Men se det från den andra sidan - det går snabbt och känns säkrare än att lite på en busschaufför, särskilt om det ska ske byten...

• hundpuss

tycker det känns som en väldigt oseriös köpare som inte kan ta sig till dig som säljer djuret.

• BlommyNess12

TRE E skrev 2009-05-11 11:48:36 följande:

Ville bara kolla om det finns något vettigt alternativ. Vi kommer att mötas på halva vägen.
    Då kan du ju helt enkelt bara ta med dig katten i en bur på tåget/bussen/bilen, behöver ju inte åka själv då.
  • Mammiztill2

finns flera uppfödare som skickar iväg sina katter på flyg till utlandet. ingen som pratar "moral" och "oseriösa köpare/säljare" där.

tyvärr vet jag inte hur man kan lösa det, det ja jag som du visste fanns via tåg (innan)

själv åkte jag 34 mil en väg för en katt

skulle du köra själv halva vägen får köparen betala bensin kostaden + slitage ca 17kr/mil är rimligt att ta. hoppas de löser sig för dig

• Dixie
    Fraams Palsing skrev 2015-03-23 09:19:07 följande:

Hopas Du finner lämpligt transportsätt ; bäst förstås om man själv transporterar katten, eller att den blir hämtad"

denna tråd är från 2009 - så förhoppningsvis har TS hittat en bra lösning!!
Svar på tråden Går det att "skicka" en katt?