Vad skall jag göra med min älskling?
Jag har haft min häst, Prinsen, utlånad på foder. Eftersom han betyder mycket för mig och han har lågt ekonomiskt värde efter som är en varmblod som gått på banan, vill jag inte sälja utan försöka ha kontroll på vad som händer med Prinsen så att han inte åker iväg till någon slakttransport till Italien eller liknande.
Fodervärden har nu sade upp avtalet hon påstår att han är en elak och farlig häst. Nu börjar vi misstänka att något är riktigt fel, min häst är jättesnäll och gör ingen illa.
När Prinsen sedan besiktigades för att lämnas åter till mig upptäcks det skador på honom som inte fanns där innan. (han besiktigades innan fodervärden fick honom)
Skadorna ger många månaders karens och veterinären betonade för mig att fodervärden är inte den person som skall ta hand om honom då veterinären upptäckte att hon inte var tillräckligt kunnig, hon skulle bara göra det hela värre.
Vi har levt i tron att tjejen kunde en del eftersom hon ägt hästar tidigare och hållit på med dem i många år. Men tydligen är det inget bevis på att man kan något.
Nu har vi även blivit kontaktade av flera andra personer som säger att hon inte vårdar Prinsen, ger honom alldeles för lite mat och helt enkelt bryr sig inte om honom. Och att han inte det minsta farlig och elak utan är mycket omtyckt av alla, lugn och fin i all hantering.
Fodervärden har hela tiden sagt till oss att det fungerar så bra mellan henne och hästen och att hon älskar honom jättemycket. Det var vid upsägningen bara några dagar efter det att hon berättat hur lycklig hon är över hästen, som hon börjar spy galla över honom.
När vi hälsat på honom har jag tyckt att han ser olycklig ut, men trott ändå att det bara varit inbillning eftersom det verkade som om han hade det så bra. Men jag har haft rätt, min älskling är olycklig, han får ingen kärlek.
Jag har inte tagit hem Prinsen eftersom det i avtalet är reglerat att fodervärden måste återställa honom och det upptäcks behandlingsbar skada under besiktningen innan han får komma till mig.
Men nu är jag mycket orolig, min häst verkar fara illa, han tas inte om hand. Vi har varit i kontakt med jurist och vi har rätt att omedelbart hämta hem honom och sedan kräva fodervärden på samtliga kostnader han kostar tills det att han blir frisk. Visst, boxhyra och foder går lätt att debitera, men allt arbete vi måste lägga ned, hur debiterar man det och vad händer om de inte betalar vilket jag är säker på att de inte gör.
Problemet är att jag är nygravid, vi bygger hus och jag kan inte ta hand om hästen längre, det var därför jag lämnade bort honom på livstids foder.
Det känns det så fel att fodervärden har skadat min häst, alltså, hon får gratis häst, använder och skadar den under några månader och sedan bara lämnar tillbaka den.
Och så står jag som ägare med en sjuk häst att ta hand om eller kanske behöver slakta och hon kan fortsätta utnyttja och skada nästa häst.
Vad skal jag göra?
Jag är så ledsen, kan inte äta eller sova och mår riktigt dåligt. Jag tyckte jag var så noga i utgallringen av fodervärd, kollade upp vart hästen skulle, intervjuade tjejen massor och hon fick provrida flera gånger, men ändå gick det fel.
Jag vill gärna ta hem honom så han kan bli ompysslad, få kärlek och känna sig trygg. Men jag klarar inte att ta hand om honom, det var ju därför jag lämnade ort honom...