• Nadja Andersson

Vad skall jag göra med min älskling?

Jag har haft min häst, Prinsen, utlånad på foder. Eftersom han betyder mycket för mig och han har lågt ekonomiskt värde efter som är en varmblod som gått på banan, vill jag inte sälja utan försöka ha kontroll på vad som händer med Prinsen så att han inte åker iväg till någon slakttransport till Italien eller liknande.
    Fodervärden har nu sade upp avtalet hon påstår att han är en elak och farlig häst. Nu börjar vi misstänka att något är riktigt fel, min häst är jättesnäll och gör ingen illa.
    När Prinsen sedan besiktigades för att lämnas åter till mig upptäcks det skador på honom som inte fanns där innan. (han besiktigades innan fodervärden fick honom)

Skadorna ger många månaders karens och veterinären betonade för mig att fodervärden är inte den person som skall ta hand om honom då veterinären upptäckte att hon inte var tillräckligt kunnig, hon skulle bara göra det hela värre.
    Vi har levt i tron att tjejen kunde en del eftersom hon ägt hästar tidigare och hållit på med dem i många år. Men tydligen är det inget bevis på att man kan något.

Nu har vi även blivit kontaktade av flera andra personer som säger att hon inte vårdar Prinsen, ger honom alldeles för lite mat och helt enkelt bryr sig inte om honom. Och att han inte det minsta farlig och elak utan är mycket omtyckt av alla, lugn och fin i all hantering.
    Fodervärden har hela tiden sagt till oss att det fungerar så bra mellan henne och hästen och att hon älskar honom jättemycket. Det var vid upsägningen bara några dagar efter det att hon berättat hur lycklig hon är över hästen, som hon börjar spy galla över honom.
    När vi hälsat på honom har jag tyckt att han ser olycklig ut, men trott ändå att det bara varit inbillning eftersom det verkade som om han hade det så bra. Men jag har haft rätt, min älskling är olycklig, han får ingen kärlek.

Jag har inte tagit hem Prinsen eftersom det i avtalet är reglerat att fodervärden måste återställa honom och det upptäcks behandlingsbar skada under besiktningen innan han får komma till mig.

Men nu är jag mycket orolig, min häst verkar fara illa, han tas inte om hand. Vi har varit i kontakt med jurist och vi har rätt att omedelbart hämta hem honom och sedan kräva fodervärden på samtliga kostnader han kostar tills det att han blir frisk. Visst, boxhyra och foder går lätt att debitera, men allt arbete vi måste lägga ned, hur debiterar man det och vad händer om de inte betalar vilket jag är säker på att de inte gör.
    Problemet är att jag är nygravid, vi bygger hus och jag kan inte ta hand om hästen längre, det var därför jag lämnade bort honom på livstids foder.

Det känns det så fel att fodervärden har skadat min häst, alltså, hon får gratis häst, använder och skadar den under några månader och sedan bara lämnar tillbaka den.
    Och så står jag som ägare med en sjuk häst att ta hand om eller kanske behöver slakta och hon kan fortsätta utnyttja och skada nästa häst.

Vad skal jag göra?
    Jag är så ledsen, kan inte äta eller sova och mår riktigt dåligt. Jag tyckte jag var så noga i utgallringen av fodervärd, kollade upp vart hästen skulle, intervjuade tjejen massor och hon fick provrida flera gånger, men ändå gick det fel.
    Jag vill gärna ta hem honom så han kan bli ompysslad, få kärlek och känna sig trygg. Men jag klarar inte att ta hand om honom, det var ju därför jag lämnade ort honom...

• Svar på tråden Vad skall jag göra med min älskling?
  • Maria Machin

usch lider verkligen med dig. Fy vilken svår sits men kan du inte försöka hitta en annan fodervärd till han som ligger nära dig och ni kan dela på arbetet?? Så har du ju ändå kvar han och ser till att han mår bra och så?

• Nadja Andersson

Maria Machin
    Jag har haft ute annons på honom redan innan vi visste att han blivit skadad hos fodervärden och svaren har inte varit något vidare. Det är otroligt svårt att hitta seriösa personer. Och jag tror inte någon vill ha honom så länge han är sjuk. Men din tanke är jättebra.

• Zasett

Skulle ni kunna betala något för att placera honom någon annan stans?
    Bara för att just få iväg honom därifrån...

Det kanske gör folk mer intresserade?

• Mistys Daisy

nej, va hemskt...

Var bor ni någonstans?

• Nadja Andersson

Zasett - Vi kan flytta hästen till annat ställe på bekostnad av fodervärden, enligt vårt avtal. Flyttar vi honom skall de stå för samtliga kostnader för hästen tills det att han blir frisk, om han kan bli det. Det enda ansvaret de blir av med när han flyttas är själva omvårdnaden, och den sköts ju mycket dåligt av fodervärden idag.
    Helst skulle jag vilja flytta hem honom men att någon eller några tar hand om honom för mig, för då kan jag se honom varje dag och vet att han har det bra. Men jag tror det är mycket, mycket svårt att få en sådan lösning.

Mistys Daisy - Vi bor i Göteborgstrakten.

• Mistys Daisy

Har du stall hemma hos dig?

Isåfall måste man väl kunna hitta någon som kan hjälpa dig!

Bor oxå i Göteborgstrakten!

• mion

Prova ta hem han o sök efter en fodervärd som kan ta hand om han där hemma försök iaf =)

• mion

Hur pass skadad är han då? du kan inte ta hem han o sen få ut han på sommarbete?

• VeronicaL

Tycker också att du ska ta hem honom. För då kan du ha full kontroll över honom och hans skada.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det finns ingen ridskola/stall i närheten där ni bor som ni kan hyra stallplats av. Tänkte att där är det många hästintresserade och framförallt kunniga människor som jobbar.
    Tänkte att om ni, beroende på skadan hur den läker, har honom på sommarbete först och till hösten försöka få en plats på en ridskola där han får bli riktigt ompysslad och även få komma ut och bli motionerad.

• Zoolie

ta hem honom med en gång!!! spelar väl ingen roll om du e gravid, om du inte har foglossingar eller något. Blir så illa berörd när jag läser sådant här

• Nadja Andersson

Misys Daisy - Huset intill vårt har stall där vi kan ställa hästen, vi har dock inte så bra lokaltrafik till oss så man behöver ha bil.

mion - Jo vi försöker. Men hittar vi ingen lämplig fodervärd till honom som frisk vill nog ingen ha honom som sjuk, men vi letar i varje fall.
    Jo vi kanske kan sätta han på sommarbete, men sedan behöver han muskeleras upp samt göra mer kontroller på hans ben Personligen tror jag att han kan bli bra, efter som han var frisk för mindre än 1 år sedan.

VeronicaL - Gratis sommarbete har vi inga problem att få, inte heller gratis stallplats. Det är det med omvårdnaden, jag kan inte hålla på med honom. Han måste undersökas mer, speciellt i bakbenet där veterinären inte kunde avgöra skadan innan han blir muskulerad. Han har har ont i båda benen fram, ena bakbenet och eventuellt det andra med. Så man kan inte rida honom förrän han är frisk.

Zoolie - Förstår att du blir illa berörd, jag mår inte speciellt bra av detta heller. Det är inte graviditeten som gör att jag inte kan ta hand om honom utan andra saker.
    Jag hade jättegärna tagit hem honom, men någon annan än jag måste ta hand om honom och det är det som är problemet.

-------------------------------------------------------------
    Jag är så glad för alla era idéer, jag behöver verkligen hjälp att tänka i denna situation.

Enligt vad veterinären säger kan han bli bra i frambenen med vila, bakbenen behöver han muskuleras upp för att man skall kunna göra en bedömning om han kommer bli bra eller inte.

• Zoolie

Oki förstår att du sitter i en jobbig sits! hoppas de löser sig!

• liiz

Huvva vilken hemsk sits du hamnat i...finns så många oseriösa människor som helt saknar empati för det underbara djur som hästen är...

En lösning på omvårdnaden kan ju vara att flirta till sig nån stalltjej/kille som får bli skötare gratis....förhoppningsvis i närheten eftersom du nämnde att det var svårt att ta sig dit...då har du ju koll iallafall :)
    finns ju även en del äldre som börjar om igen eller som bara vill ha en kamrat att skämma bort :) kolla på hastannonser.se :)

hoppas verkligen att det löser sig!!

• Maria Machin

Hej. Det var ju lite omtumlande eller vad man ska säga behöver vila frambenen och stärka bbak benen men kan du inte bara ta promenader med han i grima och så lite pö om pö. Tycker synd om dig men har du ingen som kan hjälpa dig. Ifall du hittar någon så kan du väl ta halvfoder så får du lite hjälp där då gör ni ju halva jobbet och på kostnader. Jag kanske har helt fel men det kan ju vara värt ett försök

• Nadja Andersson

liiz - Ja det är en jobbig sits, jag mår så dåligt för att min älskling blivit så illa bahendlad, samtidigt att jag är så grymt arg på mig själv att jag litade på tjejen och tyckte allt verkade bra, men att det var helt fel.
    Det hade varit perfekt det du skriver. Han kan stå nära oss (då kan vi se honom varje dag) och någon pysslar med honom. Tack för länken, jag skall kolla där.

Maria Machin - Jo halvfoder kanske kan vara ett alternativ. Själva kostnaderna skall inte bli något problem då fodervärden är skyldig att så för allt tills hästen är frisk.
    Det är svårt för mig att förklara varför jag inte kan ta hand om hästen eller exakt vad skadorna är då jag misstänker att fodervärden även finns på denna sida och jag vill inte avslöja några planer eller så.

• Maria Machin

nej jag förstår men tycker du ska leta efter någon som kan tänka sig halv foder någonstans där ute vill nog nån som vill ha häst men inte kan ha en på heltid. Hoppas verkligen att det löser sig och att  hästen blir frisk.

Svar på tråden Vad skall jag göra med min älskling?