• RonjaMimmi

Hur fungerar solskyddsfaktor? Skyddar den mot bränna och man blir brun eller får man ingen färg alls?

Jag är ganska ljushyad och fräknig och kan bränna mig om jag pressar i solen för mycket, behöver dock inte använda så hög solskyddsfaktor mer än på öron och nacke där jag lätt bränner mig. Då brukar jag ha spf 20 eller 30 men på kroppen brukar jag ha spf 6 eller 8.

Eftersom jag ska gifta mig den 23 maj så solar jag mycket solarium nu.
    Jag vet att det inte är alltför bra men jag får ingen färg ute, solen har ju försvunnit.

Jag solar varannan dag i 15 minuter och det har gått bra i två veckors tid. Fick vara utan i 4 dagar när jag hade bränt mig lite mellan brösten, men annars var jag inte bränd, det sved inte ens. Har knappt fått någon färg över brösten, dvs det som syns sen när jag ska ha brudklänningen, har bara fått färg mellan.

Undrar nu om jag kan ha lite solskyddsfaktor endast där..?
    Gör spf 6 och 8 så att man inte får någon färg alls eller blir man brun men det skyddar mot att bränna sig..?

Vill inte sola så mycket så att jag får en "kant" från där jag har solskyddsfaktor och där jag inte har det.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur fungerar solskyddsfaktor? Skyddar den mot bränna och man blir brun eller får man ingen färg alls?
  • Duckan74

Solskyddsfaktor hjälper väl inte i ett solarium?

Hur som , om det gällde vanlig sol så skulle du inte få en kant och således bör du inte få det i ett solarium heller.

• challe 1

man blir brun även om man använder solskydds faktor. man blir nämligen brun inne från och ut. av kroppens alldeles egna melatonin som man producerar för att skydda sig från solen. tycker du ska använda en hög solskyddsfaktor. då minimerar du risken att bränna kroppen och börja flagna så där snyggt(not) till ditt bröllop. grattis till gifteriet föresten.

• Duckan74

Tips om inte solariet ger dig färg över bröstet, köp bus-spray från L´Oréal, funkar bra.

• RonjaMimmi

Tack så mycket för tipsen

Och tack Challe 1

Så det skyddar mot att bränna sig men inte mot att bli brun..? Vad bra Har ganska svårt att bli brun så jag vill inte minimera chansen att bli det
    Behöver bli brun men det brända mellan brösten gör att jag inte kan sola så mycket.
    Blir det kant om jag smörjer lite spf 20 eller 30 mellan..?

Vet en sommar för några år sedan då min mormor hade smörjt sin rygg själv och inte kom åt överallt, man såg vart det var smörjt och inte, jättestor kant :-P Vet dock inte vilken spf det var.

• Duckan74

Så kan det nog bli ts, om du har ett väldigt tjockt lager eller sån spf som är som zinkpasta.

• challe 1

smörj in hela kroppen med samma styrka borde ju vara det bästa. en jämnt men ganska tunt lager.

• RonjaMimmi

Har ACO solstift spf 20, Oriflame sun cream spf 30 och Nivea light feeling sun lotion spf 6.
    Det brända mellan brösten har gått ner nu så det gör inte ont längre. Ska nog använda spf 6, då är det ju iallafall störst chans för att bli brun

Tack så mycket för era tips och råd

• Fru KM

Tänk på att för att öppnå spf 20 tex måste man smörja in ett tjockt lager så den faktiskta siffran är inte alltid den som står. Beror helt på hur tjockt lager man smörjer sig med.

Svar på tråden Hur fungerar solskyddsfaktor? Skyddar den mot bränna och man blir brun eller får man ingen färg alls?