• ringar på vattnet

Hjärtklappning pga hormoner?

Ja just det. Kan man ha det? Pulsen har vid ett par tillfällen nu rusat iväg. Började med ett extraslag och sedan rusade det iväg och sen lugnade det ner sig efter några minuter. Hade så 2001 vid några tillfällen och blev skiträdd och hamnade på omfattande utredningar men mitt hjärta är friskt. Min egen teori är att det kan bero på hormoner. Kan tillägga att jag har PCO också. Nån med erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-09-01 08:05:39:
    Delammar min son på 7veckor.

• Svar på tråden Hjärtklappning pga hormoner?
  • ringar på vattnet

??????????????

• Ulrica80

Så hade jag oxå när flicka nva 3-4 veckor...va in poå akuten, men d hittade inget....Min teori är att jag hade tagit tabl me paracetamol....(har nämligen hänt 2 ggr) Första ggn va d citodon &andra alvedon...men jag vet inte. Enlig dr så e mitt hjärta i alla fall friskt..Men visst e d läskigt?!?!

• Pallas

Tycker du ska kolla upp din sköldkörtelfunktion, den kan ofta vara i obalans efter graviditet och kan ge såna symptom.

• ringar på vattnet

Det blev kollat då 2001, då jag hade besvär. Inget fel där inte.. Mystiskt..

• Julianna

Hjärtklappningarna kan bero på oro/stress. Jag har så till och från. Fick rubbning på sköldklörteln efter förlossningen (överfunktion) och då började hjärtar rusa igen. Gå och kolla upp det med ett blodprov. Kram

• ringar på vattnet

Känner mig lugn så jag tror inte riktigt på panikångest. Är de som har panikångest lugna och harmoniska innan de får anfallen också? Har absolut ingen erfarenhet av PÅ.. Kanske borde kolla sköldkörteln en gång till.. Det kan ju hända att fast den fungerat förr kanske den nu har fått ett ryck?

• Pallas

Skadar inte att kolla sköldisen iaf, det är ju bara ett enkelt blodprov. hoppas du får någon förklaring!

• Katie

Jag brukar ha hjärtklappningar ganska ofta. Min mamma har haft likadant hela sitt liv.

Första gången jag fick ett rejält "anfall" var efter att jag gett blod och började banta och hårdträna. Då fick jag arytmier och hög puls. Sökte vc för detta och jag blev utredd i minsta detalj men man kunde inte hitta något fel. Gjorde 24-h. EKG och UL. Arytmierna försvann småningom..eller blev mindre iallafall.

Andra gången jag fick anfall av mina arytmier var när jag var gravid i v. 8. Arytmierna höll på ända fram till v.20, då försvann de igen. Jag mådde fruktansvärt illa och kräktes. Blev inlagd med dropp då mina elektrolytvärden var helt uppåt skogen. Speciellt kalium var lågt och det kan leda till extraslag. Fick kalium intravenöst på sjukan och sedan dess har jag inte haft ett enda extraslag.

När man ger blod kan man även förlora kalium så mina problem kan bero på kaliumbrist.

Men jag tror också att det är fullt möjligt att hormoner kan orsaka extraslag. Kvinnor i klimakteriet brukar ju klaga på oregelbunden hjärtrytm..så.. I mitt fall kan det ju även ha varit graviditetshormonerna som spökade. Sedan när kroppen vant sig så slutade hjärtat klappa.. Nu har jag inte haft ett enda extraslag på 15 veckor!

Men jag är livrädd att det skall bli nåt under förlossningen. Då blir det snitt. För när mina "anfall" kommer kan jag knappt lyfta huvudet, kan inte röra mig knappt m.m. Vill helst ligga. Tycker det är jätteobehagligt med extraslagen!!

Jag tror att dina extraslag kan bero på hormonomställningen efter graviditeten. Dessutom förlorar man mycket när man ammar. Kanske du borde ha lite extra vitaminer. Finns vitaminer som heter "mamma vital" som bla. innehåller kalium!

• ringar på vattnet

Tack katie för svaren. Vet du det kan ligga nåt i detdär med nånsorts vitaminbrist. Har försökt att banta bort lite extrakilon de senaste 2 veckorna och har faktiskt känt mig lite svag och matt. Då 2001 när jag sist hade problem, hade jag varit med i viktväktarna och gått ner8kg. Kanske är det det? Känns skönt. Måste känna efter lite. Jag var fundersam om jag höll på och få panikångest eller nåt, men känner mig så harmonisk och lugn så det känns inte riktigt som om PÅ skulle vara orsaken. Detdär med kosten får jag ta mig en funderare på. TACK för att du svarade! Kram

• Esterella

Vill bara skriva att min PÅ började av dubbelslagen, kände att hjärtat hoppade till och då liksom försökte jag "hosta" till lite för att få bort känslan, sen kom det tillbaka och jag blev mer nojjig, kunde inte släppa det riktigt, sen började paniken komma så fort jag fick ett extraslag och då fick jag fler extraslag, vilket gjorde att jag till sist åkte akut in och gjorde ekg, extraslagen var normala men eftersom jag stressade så vart det mer och då var jag fast i panikångesten. Försöker nu få mej själv att inse att jag är frisk och det är bara jag själv som jagar upp mej, rätt så jobbigt.

Summan av allt är att du har nog inte PÅ och att dina extraslag troligen är normala och beror på hormoner eller brister. Försök att ta det lugnt och äta och sova bra//Kram

Svar på tråden Hjärtklappning pga hormoner?