• FH Mamma

Hur räknar man ut vad som smäller propparna?

Jag har bytt propp 3 ggr och varje gång smäller dom.

Jag har inte kopplat in något nytt och proppen påverkar lampan i badrummet, alla eluttag i sovrummet + taklampan, 1 uttag i vardagsrummet.
    Den pajjade någon gång inatt för väckarklockan funkade vid 23 men inte vid 01.30

• Svar på tråden Hur räknar man ut vad som smäller propparna?
  • Isnogood

Prova med att kopla bort de lampor som går dit, sedan byta propp...om den löser ut igen så är det ett av uttagen...
    Om proppen fungerar...koppla in en lampa åt gången och se efter...

• Isnogood

Oh!
    Glömde....se till att inte ha något inkopplat i eluttagen då...
    sedan kan du testa varje eluttag för sig med tex en lampa som ni haft inkoplad i annat eluttag (så ni vet att den e ok...)

• Tusseluren

Ring en elektriker, visst det kostar, men då får du hjälp, el ska man inte leka/testa sig fram med... Är det nåt som är jättetokigt kan han om det behövs koppla om till en annan fas.

• solskina

När du byter proppar ska du dra ut alla kontakter innan. Annars är det lätt att den/proppen blir överbelastad och går på engång. Sedan gör du som dom andra sa. En kontakt i taget.

• Isnogood
    Tusseluren skrev 2009-05-11 13:41:00 följande:
    Ring en elektriker, visst det kostar, men då får du hjälp, el ska man inte leka/testa sig fram med... Är det nåt som är jättetokigt kan han om det behövs koppla om till en annan fas.
    Fast...testa propparna på detta sätt e ok...eftersom proppen löser ut när det blir överslag.

Däremot inte bra att börja "mixa" med elinstalationerna om något sådant är fel...
    Så då kan jag hålla med om att elektriker är ett måste..!

(är utbildad elmontör... )
  • FH Mamma

jag får nog göra så. en i taget bara jag kan räkna ut vilka kontakter som går till proppen.

• Alemonia

Att proppen går beror normalt på överbelastning men vad jag förstår så finns det ingen rimlig anledning till det så ring helst en elektriker.
    Hade det varit så att proppen gått när du kört micron och/eller använt vattenkokaren hade det uppenbart varit överbelastning men så är ju inte fallet.

Att det är en grupp som finns i badrummet är extra anledning till oro men ring närmaste elfirma och kolla vad de tror.

• iacata

nu blev jag lite nyfiken, är det inte så att man har fel "moj" i proppen? att man behöver en som är starkare? finns ju i olika ampere?

Men det jag vet är att man ska stänga av proppskåpet när man byter, att dra ut alla sladdar i kontakterna behövs inte.

• Alemonia
    iacata skrev 2009-05-11 13:51:38 följande:
    nu blev jag lite nyfiken, är det inte så att man har fel "moj" i proppen? att man behöver en som är starkare? finns ju i olika ampere?Men det jag vet är att man ska stänga av proppskåpet när man byter, att dra ut alla sladdar i kontakterna behövs inte.
    Om det är en gammal central med lösa säkringar så går det inte bara att ta en som är "starkare" eftersom den inte passar utan att byta "hållaren" vilket bara behöriga elektriker bör göra.

TS: Har du någon jordfelsbrytare inkopplad? Det är vanligt att de löser ut om det uppstår något elfel i någon inkopplad apparat.
  • FH Mamma

jag bor i lägenhet med ett litet proppskåp. tror inte jag har någon jordfelsbrytare i.

• iacata
    Alemonia skrev 2009-05-11 14:00:37 följande:
    Om det är en gammal central med lösa säkringar så går det inte bara att ta en som är "starkare" eftersom den inte passar utan att byta "hållaren" vilket bara behöriga elektriker bör göra. TS: Har du någon jordfelsbrytare inkopplad? Det är vanligt att de löser ut om det uppstår något elfel i någon inkopplad apparat.
    Tack för svaret =) Det var så länge sedan jag hade en sådant proppskåp att jag kommer knappt ens ihåg hur de fungerar. Har blivit väldigt bortskämd med den nya sorten "stäng av-dra upp-sätt på-klart"
Svar på tråden Hur räknar man ut vad som smäller propparna?