• Mummy

Betala mer nu för att bo billigt som pensionär?

Hör/ser ofta det påståendet/argumentet till att köpa hus. Att "tänk vad billigt vi kommer bo när vi är pensionärer!". En på jobbet kände tydligen ett pensionärspar som bara betalade 1.000 kr för hela huset nu då de bott där nästan hela sitt vuxna liv. Kan man ens betala 1.000 kr med driftkostnaden?
    Det är nämligen så att vi idag bor i ett radhus som är i bostadsrättsform. Det innebär att vi bor bra och har väldigt bra med yta och på ett bra ställe. Visst, vi har hyra men inte höga lån alls på det.
    Jag betalar hellre mindre nu och gör saker för pengarna än att lägga ut mer pengar nu för att leva bättre som pensionär. Man kanske inte ens lever om 20 år

Bor man kvar i ett stort hus när man är pensionär eller vill man flytta till mindre hus/lägenhet?
    Hur resonerar ni kring det?
    Nu menar jag inte de som verkligen älskar sitt hus och gärna betalar mer än tex lägenhet, utan de som vill ha hus för att kunna bo bra som pensionärer

• Svar på tråden Betala mer nu för att bo billigt som pensionär?
  • Butterscotch

Personligen skulle jag förmodligen flytta till mindre när jag blir pensionär. Men som jag ser det så äger jag mitt boende nu och amorterar av det så att jag är skuldfri innan pensionen. När jag då säljer huset och köper ett nytt, mindre hus så får jag en massa pengar över och kan då bo i princip gratis (enbart driftskostnader) + att jag får loss en massa cash att göra roliga saker för. Perfekt!

• Mummy

Jag kommer nog också vilja flytta till mindre när barnen flyttat hemifrån. Förstår att pengarna vid en försäljning är toppen.
    Vet inte om vi vill ha hus i framtiden, därför blir det en del funderingar

• Butterscotch

Lånet tappar ju i värde över tiden, så ett stort lån idag kommer (förmodligen) att vara peanuts när man väl blir pensionär. Så även om man inte amorterar särskilt mycket fram tills dess kommer man att kunna låna mer pengar på huset då, om man skulle vilja.

Det är en av fördelarna, som jag ser det, med att ha lån istället för hög hyra (för hyran kommer troligtvis att öka i takt med inflationen).

• Tecken

Som pensionär vill jag nog bo i ett enplanshus, det blir nog lättast med rullatorn och min sjuke man och all städning och så *planerar pessimistiskt*

• skorpionen80

Jag vill nog inte ens bo i hus när jag blir pensionär. Skönt att bo i lägenhet och slippa tänka på att gräsmattan måste klippas, huset måste målas, vitvarorna måste bytas, trädgården skötas om mm mm. Det är ju så mycket enklare att bo i lägenhet!

Men man kan ju använda pengarna av husförsäljningen ändå, lägga till lite i kassan varje månad så blir det ju nästan som att ha billig hyra ;)

• amasonas

Jag ser det lite som en pensionförsäkring, vi amorterar så vi är klara med huslånet runt 60årsåldern (& då han man ju levt ganska billigt ändå de sista åren med huslån pga lite ränta)

Pensionförsäkring på det sättet att om jag vill sälja när jag närmar mig pensionen så blir det rena pengar in, att kanske köpa en liten lägenhet & bo gott de sista åren.

Det där att man kan gå runt på 1000kr/månad tror jag kan stämma, min pappa te.x betalar 600kr/kvartalet i  huslån, alltså 200kr i månaden, han värmer upp sitt hus med ved som han tar från sin egen skog , till det tillkommer hushållselen,försäkring & sopor, allt som allt landar det väl runt 1000-1200 i månaden. hans huslån är så gott som färdigbetalt.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • abnocto

Jag amorterar så mycket jag kan nu så jag kan leva gott på äldre dagar. Skulle man sedan inte få uppleva ålderdomen så gör väl inte det något men jag vill ha något att se fram emot. Men jag amorterar inte så mycket att jag inte kan göra något idag, det måste finnas ett mellanting. Och även om vi kommer att sälja huset när vi blir gamla så har vi ju pengar att resa för, och skulle vi bli så skuppliga att vi inte orkar det kanske man kan skämma bort barnbarn eller något

• tossamossa

Vi har alltid haft rörlig ränta. amorterat mycket, men oxå levt bra, så huslånet är ganska snart betalt...
    Så vi kommer leva gott som gamlingar... Bygga mindre hus vid vattnet, eller resa.., skämma bort barn / barnbarn, haha.
    Men även ha råd att göra mycket kul med barnen när de växer upp...(7 mån, 7 år och 9 år)

• essarf

Varför är alla så extremt säkra på att bli pensionär överhuvudtaget? Hur länge kommer DU att leva? 30? 40? 60? 64,9?

Historiskt sett, hur länge har politiken varit så stabil? Pensionsregler? Regler runt hus? Skatter?

Redan nu diskuteras ju på sina håll (Danmark är t.ex. långväga där) att de som har pengar / privat pensionssparande i en eller annan form skall få minskad eller ingen pension. (Eftersom den statliga pensionen inte kommer räcka till alla med dagens statistik).

Nej, visst bör man se om sin situation, men det börjar ju bli absurt!

• Thursday

Men vad ska ni göra hela dagarna som pensionärer i era små lägenheter? Min svärmor (70) blev änka för ett och ett halvt år sen och trädgården är ju hennes stora intresse. För henne har det ju varit avgörande att huset var betalt så att hon kan få bo kvar i sin invanda miljö, ha kvar sina grannar som hon kommer bra överens med, ha plats för barn och barnbarn som kan sova över och som sagt pyssla i sin trädgård.

• lillaälgfrun
    amasonas skrev 2009-05-12 07:26:13 följande:
    Jag ser det lite som en pensionförsäkring, vi amorterar så vi är klara med huslånet runt 60årsåldern (& då han man ju levt ganska billigt ändå de sista åren med huslån pga lite ränta)Pensionförsäkring på det sättet att om jag vill sälja när jag närmar mig pensionen så blir det rena pengar in, att kanske köpa en liten lägenhet & bo gott de sista åren.
    Så resonerar jag också. Hoppas kunna vara i princip av med vårt huslån om ca 20 år och då är vi inte ens 50... Lever gärna lite snålt (behöver inte leva så snålt så vi lider av det) nu och har det gött när vi är äldre. Vill man då köpa ett nytt hus så har man ju de pengarna i huset.
Svar på tråden Betala mer nu för att bo billigt som pensionär?