Det är en stor utvecklingsfas vid 18 månader då barnet plötsligt upptäcker framförallt 1, att h*n har en egen vilja! 2, att barnet vill och kan göra saker själv.
Det handlar till stor del om att barnet vill, vill, vill och så fort barnet inte får som det vill så blir det utbrott. Man kan försöka avleda eller mildra utbrotten, och jag tror det är viktigt att man bemöter den egna viljan så långt det är möjligt.
Det är mycket jag kan, jag ska, jag kan som kommer nu också, tex ta på skor själv eller äta själv osv, när det inte riktigt fungerar kommer lätt ett utbrott, ibland får man hjälpa till men ibland blir barnet ännu ilsknare om man försöker hjälpa!
Det ger med sig så småningom, kanske efter någon vecka eller någon månad. Här är det betydligt lugnare nu och hon blir 19 månader på torsdag.
En stor frustration i den här fasen är också att barnet kanske inte kan kommunicera vad barnet vill, tex läsa en viss bok eller titta på en viss sak. Föräldern försöker förstå men missar det väsentliga och barnet blir så frustrerad över att inte kunna göra sig förstådd att det blir ett utbrott. Det är oerhört jobbigt för dem i den här perioden när de förstår så mycket och vill så mycket men kan liksom inte få fram det i ord! Så försök ha förståelse för det och vad ni än gör, tolka inte barnets beteende som provocerande eller trotsande och bli arg på barnet, för då blir det verkligen bara tusen gånger värre!