Pikar och sarkasmer
Jag lever med en man som värderar hälsa och träning väldigt högt och han är dessutom en sån person som anser att det han tycker är rätt och tycker man något annat så har man fel utan att själv inse hur arrogant den approachen är.
Jag har alltid tränat i mitt liv och har dessutom alltid haft bra självförtroende i vuxen ålder. Nu har jag gått upp ett par kilo(inte mycket) och ända sedan vi träffades så har han varit på mig när jag velat köpa godis eller något "onyttigt". Det är ganska jobbigt att hela tiden behöva förklara sig eller få en sur blick när man plockar åt sig en godispåse, speciellt när det varit så i över fem år nu. Jag känner mig som barn igen som måste fråga föräldrarna om man får köpa godis *blir sur när jag tänker på det*
Samtidigt har han ju lyckats odla en oro i mig varje gång jag äter godis att jag ska bli skitfet och få jättedåligt samvete. Jag har aldrig haft dåligt samvete när jag ätit godis innan jag träffade honom och jag har alltid varit smal och aldrig gått upp i vikt tidigare.
Av någon anledning har jag fått dåligt självförtroende nu, tycker att jag är fet(är 1,75 och väger 67 kilo) har svårt att få motivation att ta mig iväg till träningen och gör jag det inte så vet jag att han kommenterar det när han kommer hem. Jag får ofta pikar som är lite småelaka och när jag påpekar det så säger han alltid "ok, jag ska tänka på det nästa gång" Men för fan, skaffa lite social kompetens och tänk till innan du slänger ur dig elaka pikar och sarkasmer. Man vinner mer på att uppmuntra än att pika, men han har inte fattat det.
Nu är jag för medveten för att bli offer för anorexi eller något sådant extremt, men hur sjutton får man en sån karl att lägga ner och själv inse att det han säger, sårar mer än det hjälper? Jag är ändå en människa med känslor och ett par gånger kan man ju låta såna kommentarer flyga förbi, men när det blir mer eller mindre systematiskt, ja då tar man faktiskt åt sig tillslut och undrar om han antingen menar att pika, eller är enormt korkad helt enkelt som inte inser att han sårar?