• Anonym

Jag vill känna frid. Bara en dag vill jag ha frid.

Nä förresten, jag vill ha frid varje dag för resten av livet.

Det är många år sen jag kände frid. Har inte känt en inre frid på jag vet inte hur länge. Jag vill alltid vara någon annanstans än där jag är. Jag är rastlös och vet inte om jag har gjort rätt val i livet rent generellt. Jag hade bestämt mig för skilsmässa men backade ur. Jag hade bestämt mig för att flytta men ångrade mig för att jag inte visste om jag ville det.

När jag är med en kompis vill jag hem eller till en annan kompis. Hemma vill jag ut, till en kompis, vart som helst. Jag kan inte ens slappna av en dag på båten med familjen utan vill hem till land. Inte för att jag har något att göra där heller men...

Hur uppnår man inre frid? Det här börjar tära på mig.

• Svar på tråden Jag vill känna frid. Bara en dag vill jag ha frid.
  • Anonym

Oj vad jag känner igen mig. Har tyvärr inget bra svar.. Jag känner en inre stress hela tiden. Kan liksom inte slappna av.

• Slöjan

Har du någon hjälp av psykolog eller liknande?

Om inte, börja söka hjälp där!

• Anonym

Jag har en psykolog men vi nystar i annat än just det här för att jag tror att det borde lösa sig med detta om vi fixar det andra. Men jag har gått ganska länge nu och har inget att visa för det direkt även om jag tycker att min psykolog är jättebra.

Varför får man inre stress?

• Anonym (samma här)

Dina ord träffade mig rakt i hjärtat.
    Ordet frid, en inre frid och lugn låter helt underbart. De är sant som du säger att man alltid vill vara någon annanstans, och i andra situationer. När man väl är de, så duger inte d heller...

Inre stress måste bero på en vilja att förändra, men ingen väg att gå.
    Eller ren och skär oförklarlig ångest.
    En rädsla... jag vet inte..

Jag önskar jag visste...

• Anonym

För mig tror jag att det är, nu när jag har sett dina ord, att jag har en vilja att förändra saker och ting men inte någon väg att gå. Så känns det för mig på allvar. Jag känner mig låst i min situation, som om jag har en tvångströja på mig, och ingen kan eller vill hjälpa mig. För det är bekvämast för alla om jag är kvar där jag är. Rädsla för framtiden har jag när jag orkar tänka på den. Oftast slår jag bort den och tänker att det ordnar sig. Men det gör ju inte det. Jag står på exakt samma plats och har gjort lika lite som för 3, 5 och 8 år sen.

Inte för att jag vill dö, absolut inte, men ack så skönt det vore om allt var över. Inget mer att fundera på och oroa sig för.

• Anonym (samma här)

Håller med, det skulle vara såå skönt om allt var över, även om man inte vill dö.
    Det känns som om man står på samma fläck hela tiden och stampar. När man väl tar sig därifrån för en liten stund så kastas man tillbaka.

Jag har ständigt en inre ångest, spelar ingen roll om jag äter tabletter eller pratar med en psykolog. Jag tror det bästa skulle vara en förändring mot det bättre...

• Anonym

Prova att träna mindfullness och att meditera. Yoga är också bra.

• Mitti

Jag tror att en av orskerna till att man kan känna så där är att man inte upplever att man har kontroll över sitt liv. Maktlöshet brukar skapa en förvirring och om man tänker och känner att man "inte har någon väg att gå" så är det inte konstigt om man hela tiden vill vara någon annanstans än där man är. För det verkar som om allt skulle var så mycket bättre om bara inte OM vore. Men sanningen är att ingen kan förändra din situation, bara du själv. Och det man inte kan förändra får man lära sig att försöka acceptera.
    Det finns en bön som säger detta väldigt bra tycker jag. Sinnesrobönen:
    Gud
    ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
    mod att förändra det jag kan förändra
    och förstånd att inse skillnaden

Acceptera.
    Vissa saker kan man inte göra ngt åt. Man kan inte förändra det som redan hänt tex. I stälelt för att fördöma sig själv över det man valt fel eller gjort fel, så får man förlåta sig själv och acceptera det hela. Där kommer sinnesfriden in.

förändra
    Men det man kan förändra, tex sitt sätt att se på framtiden och NUET och sina tankar kring det man känner, det kräver mod. Om man börjar gör adet lite i taget så upplever man

se skillnaden
    skillnaden är ofta samma skillnad som skillnaden mellan då och nu. Att gräma sig över det som varit, det är lönlöst och leder till ofrid. Att leva i nuet och förlåta sig själv och sina medmänniskor, det är ngt man kan påverka och göra. NU, just denna dag, kan du bestämma dig för att göra något annorlunda. Ta ett litet steg, förändra en liten grej, eller bara bestämma dig för att göra allt det du gör helhjärtat. Det blir skillnad och det blir bättre.

Ursäkta att det blev lite långt!

• Anonym
    Mitti skrev 2009-05-13 00:16:48 följande:
    Jag tror att en av orskerna till att man kan känna så där är att man inte upplever att man har kontroll över sitt liv. Maktlöshet brukar skapa en förvirring och om man tänker och känner att man "inte har någon väg att gå" så är det inte konstigt om man hela tiden vill vara någon annanstans än där man är. För det verkar som om allt skulle var så mycket bättre om bara inte OM vore. Men sanningen är att ingen kan förändra din situation, bara du själv. Och det man inte kan förändra får man lära sig att försöka acceptera. Det finns en bön som säger detta väldigt bra tycker jag. Sinnesrobönen: Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra mod att förändra det jag kan förändra och förstånd att inse skillnaden Acceptera. Vissa saker kan man inte göra ngt åt. Man kan inte förändra det som redan hänt tex. I stälelt för att fördöma sig själv över det man valt fel eller gjort fel, så får man förlåta sig själv och acceptera det hela. Där kommer sinnesfriden in. förändra Men det man kan förändra, tex sitt sätt att se på framtiden och NUET och sina tankar kring det man känner, det kräver mod. Om man börjar gör adet lite i taget så upplever man se skillnaden skillnaden är ofta samma skillnad som skillnaden mellan då och nu. Att gräma sig över det som varit, det är lönlöst och leder till ofrid. Att leva i nuet och förlåta sig själv och sina medmänniskor, det är ngt man kan påverka och göra. NU, just denna dag, kan du bestämma dig för att göra något annorlunda. Ta ett litet steg, förändra en liten grej, eller bara bestämma dig för att göra allt det du gör helhjärtat. Det blir skillnad och det blir bättre. Ursäkta att det blev lite långt!
    Bra inlägg - verkligen tänkvärt!
  • Janalii

Jag åkte till Plum Villages sommar-retreat.Är en sån som egentligen är väldigt orolig och otålig, men där hittade jag frid och det hjälpte mig långt efteråt också. Plum Village är ett buddhistkloster, men man behöver inte alls vara religiös på något sätt för att åka dit, och det funkar fint även om man är kristen eller muslim eller något annat.

• Anonym (samma här)
    Janalii skrev 2009-05-13 03:26:47 följande:
    Jag åkte till Plum Villages sommar-retreat.Är en sån som egentligen är väldigt orolig och otålig, men där hittade jag frid och det hjälpte mig långt efteråt också. Plum Village är ett buddhistkloster, men man behöver inte alls vara religiös på något sätt för att åka dit, och det funkar fint även om man är kristen eller muslim eller något annat.
    Vart ligger det någonstans?
Svar på tråden Jag vill känna frid. Bara en dag vill jag ha frid.