• glammis

C-uppsats i engelsk litteratur!

Snälla ni som är intresserade av engelsk litteratur, hjälp mig välja roman eller ämne till min C-uppsats! Jag har redan läst färdigt mina tre terminer men har C-uppsatsen hängande kvar och måste skriva den i sommar....

Jag är allätare när det gäller författare. Gillar Margaret Atwood och Orson Wells men det är absolut inget måste...

Tacksam för ALLA synpunkter!

• Svar på tråden C-uppsats i engelsk litteratur!
  • Mossagti

Jag skrev min C-uppsats i engelsk litteraturvetenskap om "A Streetcar Named Desire" av Tennesse Williams. Jag valde den för att den var så tvetydig (och för att jag älskar den ) och visste att det fanns tillräckligt med saker att diskutera för att fylla en C-uppsats.

Mitt råd är att ta din absolut bästa bok du någonsin har läst.

• glammis

Ok. var tvetydligheten det du riktade in dig på?

• En skrutt

Vad för typ av litteraturanalyser gillar du att göra då? Jag tänker mig att det är det som till viss del styr valet av bok eller författarskap. Om du gillar att göra feministiska läsningar eller läsningar ur kolonialperspektiv så kan det ju vara vettigt att välja en bok som den typen av läsning kan tillämpas på. Det är i alla fall utgångsläget jag hade när jag skrev min uppsats i litteratur.

• Skarpa

Jag skrev min om identitet i 3 noveller av Annie Proulx Det tyckte jag var intressant. Annars arbetade vi mycket med "The Wide Sargasso Sea" av Jean Rhys, ett annat perspektiv på "the madwoman in the attic" i Jane Eyre. Den hade jag också gärna dykt ner djupare i.

Något att tänka på, är att om du tar en bok som du tycker väldigt mycket om så finns det risk att du blir "mättad" på den sen. Det har hänt för mig med alla verk som jag skrivit lite längre arbeten om. Det behöver ju inte vara så för alla, men det kan ju vara trist om man inte längre vill läsa favoritboken när uppsatsen är klar

Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • glammis

Tack för svar... Jag tror mest att jag har svårt att välja ämne för uppsatsen. Jag har flera romaner som jag tycker är jättebra men har svårt för att få fram någon vettig tes som inte är allt för smal så att säga....

En skrutt: Jag gillar som sagt flera olika genrer men om jag måste välja så blir det nog science fiction! (Typ 1984 och The Handsmaids Tale)

Vill gärna ha fler svar som kanske sätter igång de små grå!

• Skarpa

Men jag tror inte att en tes kan vara för smal, egentligen... En C-uppsats känns i början riktigt stor, men i slutändan är det mycket annat som tar plats (bakgrund, introduktion, diskussion, sammanfattning osv) så jag tror att det är bra om man istället har hittat bra begränsningar från början. Det underlättar ju allt

Får man fråga vad du har varit inne och fnulat på?

• glammis
    Skarpa skrev 2009-05-11 20:14:54 följande:
    Men jag tror inte att en tes kan vara för smal, egentligen... En C-uppsats känns i början riktigt stor, men i slutändan är det mycket annat som tar plats (bakgrund, introduktion, diskussion, sammanfattning osv) så jag tror att det är bra om man istället har hittat bra begränsningar från början. Det underlättar ju allt Får man fråga vad du har varit inne och fnulat på?
    Oh gärna!

Först ville jag skriva om 1984 och det fiktiva språket "newspeak" som används i romanen. Det avrådde min handledare bestämt ifrån av någon anledning... (Detta var 2007 när jag fortfarande pluggade)
    Nu har jag varit inne på Revolutionary Road eftersom jag precis har sett filmen och absolut älskar den! Där hade jag tänkt att fokusera på det dolda språket och hur tystad ibland kan betyda mer än ord...Kasst jag vet! Men jag har som sagt svårt att ringa in ett speciellt ämne...
  • En skrutt

Men den vinkeln låter ju intressant! Har du funderat på någon tes? Kan du kanske jämföra två böcker av Yates för att se likheter och skillnader i tystnaden?

• Skarpa
    glammis skrev 2009-05-11 20:35:21 följande:
    Oh gärna! Först ville jag skriva om 1984 och det fiktiva språket "newspeak" som används i romanen. Det avrådde min handledare bestämt ifrån av någon anledning... (Detta var 2007 när jag fortfarande pluggade) Nu har jag varit inne på Revolutionary Road eftersom jag precis har sett filmen och absolut älskar den! Där hade jag tänkt att fokusera på det dolda språket och hur tystad ibland kan betyda mer än ord...Kasst jag vet! Men jag har som sagt svårt att ringa in ett speciellt ämne...
    Jag har ingen koll på Revolutionary Road, men jag tycker att det låter som en vettig inriktning Kan du hitta någon specifik fråga kring det dolda språket och tystnaden som du kan fokusera på?
  • glammis

Åh Tack! Vad söta ni är! Det kanske går ändå.... Ska kolla vad Yates har skrivit mer, kanske en jämförelse kan vara något?! Tack för tipset!

• En skrutt

Cold spring harbor, A good school, Liars in love och Young hearts crying är en del av hans verk..

Lycka till!

• Mossagti
    glammis skrev 2009-05-11 21:15:00 följande:
    Åh Tack! Vad söta ni är! Det kanske går ändå.... Ska kolla vad Yates har skrivit mer, kanske en jämförelse kan vara något?! Tack för tipset!
    Eller så kör du på "den talande tystnaden". Det är ett tema som känns lagom greppbart för en C-uppsats tycker jag.
Svar på tråden C-uppsats i engelsk litteratur!