• Emerald88

Sjuksköterskeutbildningen - svår?

Jag funderar på att utbilda mig till sjuksköterska. Det har jag funderat på ett bra tag nu, men jag vet inte riktigt än om jag har det som krävs.

Är utbildningen svår? Vad krävs för behörighet? Måste man ha godkänt i matte b kursen? Ni som vet - berätta allt!! Jag vill veta!

• Svar på tråden Sjuksköterskeutbildningen - svår?
  • Trixi8

om den är svår beror på vad du är för en person. behörigheten är grundlägande och MaB, ShA och NkB (alt FyA, KeA och BiA, eller med.krundgurs)
    ja du måste ha minst godkänt i ma b, sh a och nk b. samt den grundläggande behörigheten

• FruPriftis

Det är svårt är beroende dels vilken gymnasieutbildnig du gått, har du gått omvårdnad eller helst naturvetenskaplig linje är det definitivt ett plus! Jag gick ingen av dem och det märks, för det är rätt svårt för mig (pluggar till SSK).
    Sedan beror det på om du tycker det är lätt att lära in mycket information på kort tid eller inte. Tycker du att det är lätt med kortstoppnings-lära kommer det gå galant för dig.
    Jag tycker det inte är så mycket som liksom är svårt att fatta, men mkt som är svårt att "hinna" lära mig innan tentan.
    Men det går ju ändå! =)

Lycka till!

• Eisa

En del saker är svåra tyckte jag. T.ex den där förbannade C-uppsatsen. Alltid trögt och svårt med projekt som tar 2 år (ja vi gjorde den under så lång tid) och som man ska peta i i det oändliga. Men det går ju.

Sen läkemedelsräkning är ju ren matte, och man måste ha 100% rätt för att inte kugga sig. Över halva klassen kuggade sig där haha (inte jag, hehe).

Sen är det en massa flummiga uppgifter som kan vara svåra tycker jag. T.ex i kurserna pedagogik, sociologi och några till.

Själva omvårdnads- och medicinkurserna är ju det enklaste.

Men klart du klarar av det.

• Engelvinge

Jag tyckte större delen av utbildningen var ganska "lätt", man pluggade absolut inte på heltid. Men sen var det andra delar som var jobbiga, där det krävdes mycket mer, kanske egentligen inte så mycket avancerat tänkande, utan mer "korvstoppning" som det sagts innan. Jag hade läst omvårdnadsgymnasiet.

När jag sökte låg snittet på 17,3 vilket motsvarar ett snitt på mellan vg och mvg i betyg, men det varierar ju mellan olika skolor i olika städer. Sen kan man ju komma in som reserv eller skriva bra på högskoleprovet.

Gå in på VHS hemsida och kolla vilka grundkraven är och betygen.

• Eisa

Nej som föregående talare säger så måste man absolut inte lägga ner hela sin fritid på att plugga. Bara vissa perioder kanske.

Det är för övrigt en väldigt trevlig och intressant utbildning. Utom när man ska intubera fucking plastdockor.

• NoMercy

Intubara dockor, på grundutbildningen? Va gick du på för nån extrem skola ?

Eisa skrev 2009-05-11 19:29:56 följande:
    Nej som föregående talare säger så måste man absolut inte lägga ner hela sin fritid på att plugga. Bara vissa perioder kanske.Det är för övrigt en väldigt trevlig och intressant utbildning. Utom när man ska intubera fucking plastdockor.
  • Eisa
    NoMercy skrev 2009-05-11 21:01:27 följande:
    Intubara dockor, på grundutbildningen? Va gick du på för nån extrem skola ?
    Gävle. Haha gör man inte så på alla grundutbildningar?
  • NoMercy

Näää, eller jag kan ju bara tala för min. Iof att göra det på docka spelar ju inte så stor roll, det är ganska så annorlunda att göra det på riktigt ändå, men till vilken nytta eg? Bättre att öva mer på PVK, och kanske att hålla fri luftväg och ventilera isåfall.

Eisa skrev 2009-05-11 21:17:04 följande:
    Gävle. Haha gör man inte så på alla grundutbildningar?
  • Eisa
    NoMercy skrev 2009-05-11 21:18:02 följande:
    Näää, eller jag kan ju bara tala för min. Iof att göra det på docka spelar ju inte så stor roll, det är ganska så annorlunda att göra det på riktigt ändå, men till vilken nytta eg? Bättre att öva mer på PVK, och kanske att hålla fri luftväg och ventilera isåfall.
    Vi hann med alltihop. Men man kan ju fråga sig vad meningen var. Jag tror att de ville vi skulle prova på bara, utifall vi skulle arbeta med det sen, eller bara för att se vad det handlade om.
Svar på tråden Sjuksköterskeutbildningen - svår?