• Sweetp

Tandsprickning - Lindring?

Finns det någon salva, creme, gel eller droppar som lindrar
    bebisens besvär vid tandsprickning?

Tacksam för svar...

Vår älskade son - prins Noel - Äntligen här
  • Svar på tråden Tandsprickning - Lindring?
  • Snooze

Gnugga in flytande alvedon där det är på G...har fungerat jättebra på alla mina barn.

• EmiliaG

På norska apoteket har det en speciell produkt (vätska) som man strykerpå tandköttet som är gjort för spädbarns tandsprickningssmärta.

Så det har jag importerat genom min moster. Kanonbra och hjälpt sonen som haft jätteont vid varje tand. Kommer absolut använda det till min dotter också om hon har ont....

Just nu är flaskan utlånad till en annan mamma då hennes dotter har jättesmärtor och ej kan sova pga nya tänder. Tidigare även en annan vännina som använt till sin son med kanonresultat.

Flytande xylocain eller alvedon kan man stryka på med tops annars... fråga på apoteket också, vissa har bra tips där med.

• PetraMunchen

Här i tyskland har vi en gel som heter Dentinox, innehåller mest Kamomillblomsextrakt. Den funkar rätt bra även om jag tycker den smakar lite småilla så verkar vår lilla gilla den i alla fall. Du kan väl höra på apotek eller så om de har något liknande. Den ger en lätt bedvande effekt. Jag har provat den själv eftersom jag alltid är lite tveksam till att ge min bebis nya "mediciner" eller liknande.

• Sweetp
    EmiliaG skrev 2009-05-11 20:45:34 följande:
    På norska apoteket har det en speciell produkt (vätska) som man strykerpå tandköttet som är gjort för spädbarns tandsprickningssmärta.Så det har jag importerat genom min moster. Kanonbra och hjälpt sonen som haft jätteont vid varje tand. Kommer absolut använda det till min dotter också om hon har ont....Just nu är flaskan utlånad till en annan mamma då hennes dotter har jättesmärtor och ej kan sova pga nya tänder. Tidigare även en annan vännina som använt till sin son med kanonresultat.Flytande xylocain eller alvedon kan man stryka på med tops annars... fråga på apoteket också, vissa har bra tips där med.
    Namn på denna produkt??
  • Sweetp

*puffpuff*

• carola1977

Ge Alvedon eller Ipren. Alltså som vanligt i flytande form eller som supp, inte bara på tandköttet för jag tror inte det hjälper.

• Eraijka

Jag fick tipset att använda panodil eftersom den är lite mer oljig och tar bort smärtan mer än alvedon. Funkar jättebra på vår dotter.

• Mumselumsan

Att smörja flytande Alvedon el Panodil på tandköttet fungerar inte, om det fungerat för någon så är det beroende av andra faktorer. Flytande Alvedon och Panodil innehåller verksamma ämnen som enbart kan ge verkan när det kommer ut i blodet. Finns inget bedövande i det som fungerar utvärtes.

Det finns en receptrfri bedövningssalva på Apoteket (minns inte vad den heter men det är ju bara att fråga) som man kan smörja på där tanden/tänderna är på gång men det kan dock vara lite lurigt att få den på plats eftersom munnen är en fuktig miljö men det är absolut värt att prova.

Annars är funkar ju supp med Alvedon el Panodil bra till exempelvis natten så din lilla får sova lite....

• EmiliaG
    Sweetp skrev 2009-05-11 20:55:39 följande:
    Namn på denna produkt??
    Hittar tyvärr ej namnet. Får kolla om jag kan få tag i kompisens kompis.
Svar på tråden Tandsprickning - Lindring?