• LuViGli

kaffe.. hur mycket får man dricka egentligen?

Hejsan!
    Jag är gravid i v. 22 och undrar hur mycket kaffe får man egentligen dricka under graviditet? Jag hörde att man får dricka ca 6 koppar, men vad menar dom med koppar? Små? Jag brukar dricka en kopp kaffe på morgonen, eller en mugg, med kaffegrädde och socker. Har ingen aning hur många gram kaffe kan det vara i en sån mugg. Sen under dan blir jag oftast trött (inge kul att skriva C-uppsats och vara gravid.. )och dricker en till kopp (mugg) kaffe med socker och mjölk i. Ibland köper jag cola istället för kaffe när jag är på skolan.

Får dåligt samvete ibland.. Tänk om jag får bebisens hjärta slå för fort med mitt kaffedrickande? Slog 150 slag i minut när jag var hos bm för ca en vecka sen...

• Svar på tråden kaffe.. hur mycket får man dricka egentligen?
  • Raven1970

Så här står det på www.slv.se

Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein

• lillmiso

Har för mig att det var 3 koppar kaffe om dagen. Ca 2 dl /kopp så alltså 6 dl kaffe / dag. Man ska inte dricka för kycket cola heller då det innehåller mycket koffein. Kan du inte dricka te ibland som ett komplement då det innehåller mycket mindre koffein?

• LuViGli
    lillmiso skrev 2009-05-11 20:47:07 följande:
    Har för mig att det var 3 koppar kaffe om dagen. Ca 2 dl /kopp så alltså 6 dl kaffe / dag. Man ska inte dricka för kycket cola heller då det innehåller mycket koffein. Kan du inte dricka te ibland som ett komplement då det innehåller mycket mindre koffein?
    Jo, jag dricker ofta te istället för kaffe. Men på mornarna måste jag ha min kopp. Fast som sags jag dricker aldrig svart kaffe, så det blir inte mer än 2 dl kaffe i en mugg. Cola händer sällan. Typ en gång i månad eller nåt, inga andra energidrinkar dricker jag.
  • Winterfresh

Här är en som drack kaffe med mjölk i en stor kopp 5-7 gånger/dag under hela graviditeten. Sonen är fullt frisk :)

• fruganL

Och här är en som bälgade kaffe som aldrig förr i förra graviditeten och heller inte var gravid så länge.
    Så kan man ju inte tänka! Bara för att du inte ser någon påverkan på ditt barn betyder det ju inte att rekommendationerna inte är något att se över. Och bara för att jag fick missfall betyder det inte att allt jag gjorde den gången hörde ihop med det. Liksom.

• LuViGli
    fruganL skrev 2009-05-12 16:24:00 följande:
    Och här är en som bälgade kaffe som aldrig förr i förra graviditeten och heller inte var gravid så länge.Så kan man ju inte tänka! Bara för att du inte ser någon påverkan på ditt barn betyder det ju inte att rekommendationerna inte är något att se över. Och bara för att jag fick missfall betyder det inte att allt jag gjorde den gången hörde ihop med det. Liksom.
    Jag dricker inte så mycket kaffe. Inte mer än typ 4-5 dl om dan, ibland ännu mindre. Jag ser inte över rekommendationerna.
  • LuViGli

och förresten, hoppas att ni inte reagerar på 150 slag/minut, det är normalt.

• Zinzie

Det finns ett forskningsstöd för att koffein inte är bra och kan orsaka missfall och tillväxthämmning, men personligen tror jag att livsmedelsverkets gräns på 4.5 dl är satt med god marginal.

Livsmedelsverket:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Sammanfattning av en nordisk studie som gjorts om koffein och graviditet:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Själva studien:
    www.norden.org/pub/sk/showpub.asp

En artikel i SvD om en nyare studie som kanske indikerar att man sak vara försiktigare än livsmedelsverket säger:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_793661.svd

• fruganL
    LuViGli skrev 2009-05-12 16:53:45 följande:
    Jag dricker inte så mycket kaffe. Inte mer än typ 4-5 dl om dan, ibland ännu mindre. Jag ser inte över rekommendationerna.
    Syftade inte till dig utan till inlägg #5.
    Dricker man mer än rekommendationerna någon gång ibland lär det ju inte vara någon fara, det handlar väl om att inte överdosera koffeinet på daglig basis och framför allt tidigt i graviditeten.
    150slag per minut är väl ganska normalt? Har ingen aning för har inte kommit så långt att jag behövt förstå slag per minut gällande bebis...

Tror dåligt samvete är sämre än massa för mycket kaffe någon gång ibland eller lite för mycket kaffe varje dag. Det beror säkert på hur van kaffedrickare man är och hur kroppen förbränner saker och ting också, inget är ju statiskt när det gäller mängd...
Svar på tråden kaffe.. hur mycket får man dricka egentligen?