• Anonym

Sertralin bluefish + planerad graviditet

Jag har fått sertralin ordinerat för depression, men jag är rädd för hur de ska påverka mig. Jag planerar dessutom att starta bebisverkstad i mitten på juni och är rädd för hur fostret påverkas.

Vad säger nig andra där ute som tar sertralin? Hur har den påverkat er? Vad vet ni om planerad grav + sertralin?

• Svar på tråden Sertralin bluefish + planerad graviditet
  • LuViGli

Fråga din läkare om det.
    Jag åt Sertralin fram tills jag fick veta att jag var gravid. Då började jag trappa ner och slutade helt. För bebisens skull. Min läkare sa att jag fick välja själv. Det finns jättelite forskning om hur antidepressiva läkemedel påverkar fostret.. Det är kemikalier, så nå slags påverkan kan det bli, men barnet kan påverkas ännu mer om mamman mår dåligt.. Så ibland rekommenderar doktorer att fortsätta ta medicinen. Beror helt och hållet på hur du mår, på graden av depression. Så prata med din läkare som skrev ut medicinen.

• Anonym
    LuViGli skrev 2009-05-11 21:04:26 följande:
    Fråga din läkare om det. Jag åt Sertralin fram tills jag fick veta att jag var gravid. Då började jag trappa ner och slutade helt. För bebisens skull. Min läkare sa att jag fick välja själv. Det finns jättelite forskning om hur antidepressiva läkemedel påverkar fostret.. Det är kemikalier, så nå slags påverkan kan det bli, men barnet kan påverkas ännu mer om mamman mår dåligt.. Så ibland rekommenderar doktorer att fortsätta ta medicinen. Beror helt och hållet på hur du mår, på graden av depression. Så prata med din läkare som skrev ut medicinen.
    Han tyckte inte att jag skulle bli gravid medan jag åt tabletterna. Men vad sjutton, vi har så sett fram emot att skaffa barn.
    Det är min jobbsitutation som gör mig deprimerad, jag vet inte vad jag ska välja - graviditet eller tabletter...
  • LuViGli
    Anonym skrev 2009-05-11 21:11:44 följande:
    Han tyckte inte att jag skulle bli gravid medan jag åt tabletterna. Men vad sjutton, vi har så sett fram emot att skaffa barn. Det är min jobbsitutation som gör mig deprimerad, jag vet inte vad jag ska välja - graviditet eller tabletter...
    Jag valde graviditet. Det är inge kul att må dåligt, men det går som ganska bra för mig ändå. Tänker på att jag gör det för bebisen.

Tycker faktiskt att du kan prova att ta medicinen tills ni ska börja med bebisverkstaden och se hur du ska må.
  • Anonym

TRor du det är okej om man slutar med dem en månad innan planerad bebisverkstad?

• Anonym

Ta absolut inte sertarlin under graviditet. det skadar fostret. Och det vill du väl inte utsätta din bebis för?? Läs i FASS vetja!!! Och byt jobb om det får dig deprimerad.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-11 21:21:17 följande:
    Ta absolut inte sertarlin under graviditet. det skadar fostret. Och det vill du väl inte utsätta din bebis för?? Läs i FASS vetja!!! Och byt jobb om det får dig deprimerad.
    Om det vore så lätt... Jag har sökt nytt jobb under ett års tid, men får inget..
  • LuViGli
    Anonym skrev 2009-05-11 21:19:09 följande:
    TRor du det är okej om man slutar med dem en månad innan planerad bebisverkstad?
    Jodå! Jag som sagt slutade när jag fick veta att jag var med barn och jag är inte alls orolig att det påverkade bebisen på nåt sätt. Vänta bara tills andra ska börja skriva här. Finns säkert många som är gravida och fortsätter äta antidepressiva.

Din hälsa är jätteviktig! Tänk också på att när man blir gravid är det massa hormoner som spökar och kan få en vara lite deprimerad och så.. Mammas välmående är jätteviktigt för barnets välmående. Det som kan hända med barnet om man äter antidepressiva att strax efter födseln kan (KAN, det betyder inte att de SKA uppstå) det uppstå några problem. Minns inte vad de var, läs i bipacksedeln, allt står där. Om du väljer att äta medicinen är det bara att tala om det för barnmorskan och vid förlossningen så att de observerar barnet lite mer noggrant de första dagarna.
  • LuViGli
    Anonym skrev 2009-05-11 21:21:17 följande:
    Och var i fass läste du att det skadar fostret?
  • LuViGli

FASS
    Graviditet och amning
    Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.

Graviditet

Det finns endast begränsad erfarenhet av användning av Sertralin Bluefish under graviditet. Fördelarna med behandling under graviditet skall noga vägas mot möjliga risker för det ofödda barnet. Ta inte Sertralin Bluefish om du är gravid eller planerar att bli gravid, om inte läkare uttryckligen har ordinerat det.

Du bör inte avbryta behandling med Sertralin Bluefish tvärt. Om du tar Sertralin Bluefish under de sista 3 månaderna av graviditeten, ska du informera din läkare om detta då ditt barn kan få vissa symtom när det har fötts. Dessa symtom börjar vanligen under de första 24 timmarna efter det att barnet har fötts. De inkluderar svårigheter att sova eller äta ordentligt, andningssvårigheter, blåaktig hud eller för varm eller för kall hud, illamående, skriker mycket, stela eller slaka muskler, slöhet, skakningar, kräkningar, för låg sockernivå i blodet, skälvningar eller krampanfall. Om ditt barn får något av dessa symtom när det har fötts, kontakta omedelbart läkaren som kan ge dig råd.

• Anonym
    LuViGli skrev 2009-05-11 21:29:40 följande:
    Jodå! Jag som sagt slutade när jag fick veta att jag var med barn och jag är inte alls orolig att det påverkade bebisen på nåt sätt. Vänta bara tills andra ska börja skriva här. Finns säkert många som är gravida och fortsätter äta antidepressiva. Din hälsa är jätteviktig! Tänk också på att när man blir gravid är det massa hormoner som spökar och kan få en vara lite deprimerad och så.. Mammas välmående är jätteviktigt för barnets välmående. Det som kan hända med barnet om man äter antidepressiva att strax efter födseln kan (KAN, det betyder inte att de SKA uppstå) det uppstå några problem. Minns inte vad de var, läs i bipacksedeln, allt står där. Om du väljer att äta medicinen är det bara att tala om det för barnmorskan och vid förlossningen så att de observerar barnet lite mer noggrant de första dagarna.

Min idé är att försöka överleva jobbet fram till semestern i 5 veckor, opch äta sertralin fram till mitten avjuni och därefter sluta för att påbörna bebisproduktion. Läst i FASS, men hittar inget specifikt. Det står bara att man inte ska äta sertralin när man planerar gravidtet, men det står inte varför.
Svar på tråden Sertralin bluefish + planerad graviditet