• Mumin75

Kan en bebis vara förkyld i flera veckor?

Min dotter på 2 månader & 1 vecka fick sin första förkylning när hon var 3 veckor (storasyster som dragit hem massa basilusker från dagmamman) det gick ju över snabbt och var ganska lindrigt... täppt näsa o hosta. Men nu för snart 3 veckor sedan så blev hon förkyld igen och det går inte över... hon har då som sagt varit täppt o näsan i 3 veckor (lite hosta till o från men inte mycket) men jag tycker inte det känns normalt att vara förkyld så länge. Under några dagar var hon så täppt så hon knappt fick luft och fick panik för att hon inte kunde andas, då var hon även slemmig i halsen o det verkade som slemmet täppte till där också men det har försvunnit. Ibland så kan nästäppan försvinna i flera timmar men kommer sen tillbaka igen. Vi var på vårdcentralen i fredags och där gjorde dom en grundlig undersökning o lyssnade på lungor, kollade halsen, öronen, ögonen och tog blodprov mm men det fanns inga fel... inga infektioner i kroppen. Så vi fick bara rådet att ge henne nezeril och vänta ut förkylningen.

Någon annan som har/haft en bebis varit förkyld så här länge? En annan tanke som slog mig ikväll är om det skulle kunna vara katten hon reagerar på. Men hon har ju inga utslag, astmaliknande andning eller problem med ögonen. Kan kattallergi endast ge symptom i näsan... fast hon är ju visserligen inte rinnig i näsan heller, bara väldigt täppt och det liksom rasslar i näsan när hon andas... som vid en förkylning... men kan man verkligen vara förkyld så här länge? Det har inte ens jag som är vuxen varit... max en vecka.

• Svar på tråden Kan en bebis vara förkyld i flera veckor?
  • Hansi

Det har varit precis samma här. och Vc sa precis samma sak till mig. Så jag har också börjat fundera på allergier. Vi har inga djur, jag dammsuger varje dag, oparfymerat tvättmedel. Jättekonstigt.

• hic sunt leones

Vi hade en förkylning här med nästäppa i två veckor och någon dag. Nu är inte jag någon expert på barnmediciner, men det kan inte bli samma effekt med barnNezeril som vuxna, att de blir beroende av den? Alltså blir täppt om man slutar efter långvarig användning. Men de för barn kanske är så milda att det inte händer. Fast det står ju max antal dagar man får använda dom.

• Mumin75
    Hansi skrev 2009-05-11 21:18:52 följande:
    Det har varit precis samma här. och Vc sa precis samma sak till mig. Så jag har också börjat fundera på allergier. Vi har inga djur, jag dammsuger varje dag, oparfymerat tvättmedel. Jättekonstigt.
    Ja, visst är det konstigt. Ingen annan i familjen är ju förkyld nu längre heller, vi har alla varit förkylda men blivit friska för flera veckor sedan... bara lillplutt som är igentäppt hela tiden och det vägrar gå över.
  • Hansi

Som tur är så är hon inte täppt längre. men usch så jobbigt det är. Nån pratade om pollen allergi?

• Mumin75
    hic sunt leones skrev 2009-05-11 21:25:21 följande:
    Vi hade en förkylning här med nästäppa i två veckor och någon dag. Nu är inte jag någon expert på barnmediciner, men det kan inte bli samma effekt med barnNezeril som vuxna, att de blir beroende av den? Alltså blir täppt om man slutar efter långvarig användning. Men de för barn kanske är så milda att det inte händer. Fast det står ju max antal dagar man får använda dom.
    Jo, det tror jag nog att dom kan bli men vi har inte använt mycket nezeril alls, kört mest med renessans o tagit till nezerilen de tillfällen då det varit som värst (just för att unudvika detta) så det känns inte så sannolikt att hon skulle bli beroende av det lilla hon fått.

Så ni har också haft lång förkylning... då kanske det inte är helt omöjligt att det verkligen är en förkyling då...
  • Mumin75
    Hansi skrev 2009-05-11 21:29:38 följande:
    Som tur är så är hon inte täppt längre. men usch så jobbigt det är. Nån pratade om pollen allergi?
    Pollen har jag inte tänkt på innan men det är ju rätt tid för det nu och vår dotter sover ute på balkongen väldigt mycket... men jag hoppas ju inte att det är någon allergi men man börjar ju fundera för det känns så konstigt att en förkylning sitter i så länge. Kanske skulle testa att ha henne inne i några dagar o se om det blir bättre.
  • Hansi

Ja prova det. Fast Milla sov med mkt på balkongen förut men sen började dom renovera och då fick hon sova inne. och jag har inte märkt nån skillnad.

Svar på tråden Kan en bebis vara förkyld i flera veckor?