Kan en bebis vara förkyld i flera veckor?
Min dotter på 2 månader & 1 vecka fick sin första förkylning när hon var 3 veckor (storasyster som dragit hem massa basilusker från dagmamman) det gick ju över snabbt och var ganska lindrigt... täppt näsa o hosta. Men nu för snart 3 veckor sedan så blev hon förkyld igen och det går inte över... hon har då som sagt varit täppt o näsan i 3 veckor (lite hosta till o från men inte mycket) men jag tycker inte det känns normalt att vara förkyld så länge. Under några dagar var hon så täppt så hon knappt fick luft och fick panik för att hon inte kunde andas, då var hon även slemmig i halsen o det verkade som slemmet täppte till där också men det har försvunnit. Ibland så kan nästäppan försvinna i flera timmar men kommer sen tillbaka igen. Vi var på vårdcentralen i fredags och där gjorde dom en grundlig undersökning o lyssnade på lungor, kollade halsen, öronen, ögonen och tog blodprov mm men det fanns inga fel... inga infektioner i kroppen. Så vi fick bara rådet att ge henne nezeril och vänta ut förkylningen.
Någon annan som har/haft en bebis varit förkyld så här länge? En annan tanke som slog mig ikväll är om det skulle kunna vara katten hon reagerar på. Men hon har ju inga utslag, astmaliknande andning eller problem med ögonen. Kan kattallergi endast ge symptom i näsan... fast hon är ju visserligen inte rinnig i näsan heller, bara väldigt täppt och det liksom rasslar i näsan när hon andas... som vid en förkylning... men kan man verkligen vara förkyld så här länge? Det har inte ens jag som är vuxen varit... max en vecka.