• theresa87

pallkrage på balkong

Jag har fått tag på några pallkragar... har ingen trädgård att odla i tyvärr, men har en balkong där dom skulle få plats.

någon här som odlar i pallkragar på balkong, som har lite tips på hur ni har gjort?

bor på första våningen så ingen lär störas av att jag fixar nått sätt där vattnet kan rinna av, vad har ni i botten på era pallkragar?

ja alla tips och ideer mottages tacksamt

• Svar på tråden pallkrage på balkong
  • mlsa

Det blir ju väldigt tungt med så mycket våt jord. Du har en rätt stadig balkong antar jag? Vad har du för golv? Antar att man skulle kunna bottna pallkragarna med markväv som inte släpper igenom jorden, men som låter vatten passera. Häfta fast väven utvändigt med häftpistol längst ner. Markväv finns att köpa i trädgårdbutiker. Låter ju jättekul att kunna odla ordentligt trots att man saknar trädgård. Lycka till!!

• Champagne

Hmm jag hade nog kollat med hyresvärden först, om det är ok. Eftersom det blir väldigt tungt med blöt jord, kanske det finns risk att balkonggolvet inte håller?

• Angel1978

Om det är ok och du får för hyresvärden och allt sånt, så skulle jag nog ställa det på en pall, så att det inte står direkt på golvet.. Det blir ju väldigt mycket fukt och det hade ju varit väldigt olyckligt om huset skulle dra till sig fukten in i väggar och golv..

• theresa87

vet en i området som har pallkragar på balkongen, men som ni säger blir det ju ganska tungt...

hmm... kanske ska satsa på krukor istället o ha pallkragarna i källaren så länge tills vi hittar hus/radhus/lägenhet med uteplats

• Josephine

Hur gjorde du, använde du pallkragarna på balkongen, frågade du hyresvärden?
    Har själv snickrat ihop en större låda 90x44 cm, och ca 35-40 lit jord på 2 kvm. Undrade också om det är för tungt för en balkong, vi har en inbyggd balkong.

• theresa87

jag skippade pallkragarna faktiskt, vi lägger bud på hus så vill inte behöva packa ner allt ifall man skulle få ett hus under sommaren. så jag har istället använt botten till en kaninbur.

Svar på tråden pallkrage på balkong