• Madicken 71

Tips på gott på 40 års kalas tack!

Halloj kompisar.

Det är dax att börja planera inför min gubbes 40 års kalas. Mitt största dilemma är vad man ska bjuda på. Något matigt, men gärna sånt som man kan förbereda. Vi kommer vara ca 25 pers, som äter allt. Tacksam för tips!!!

Kram

• Svar på tråden Tips på gott på 40 års kalas tack!
  • Marco och Mathias mamma

Vi ordnade 40-årsfest(med ca 45 gäster) för väninnans sambo för några veckor sen. Vi hade räkbakelser till förrätt, potatisgratäng, med tacokycklingspett(utan spett{#lang_emotions_smile}), tjälknöl och skinkstek(de två sista serverades kalla) till varmrätt och så enkelt som vaniljglass, maränger och hemlagad kolasås till efterrätt. Allt var mycket uppskattat och det enda arbete som krävdes vid festen var att sätta in formarna med gratäng och kyckling i ugnen för värmning samt att värma kolasåsen till efterrätten.

• Koloratur

Gör potatisgratäng i förväg, bara att sätta in i ugnen när gästerna kommer eller lite innan. Servera kallskuret kött till och en matig sallad med tomater, rödlök, vinäger m.m. Då får man en vegetarisk rätt på köpet, vi åt detta på min mammas 40årskalas.

Annars är ju smörgåstårta enkelt att förebreda och sååå gott :)

• levandecharader

Tjälknöl eller rostbiff är ju gott och ska göras i god tid så det tycker jag passar bra att servera till många. Dom här kycklingspetten är supergoda och ska också förberedas, bara att värma på i 5 minuter innan servering: www3.arla.se/Default____17653.aspx

Couscoussallad är ju enkelt att göra och passar perfekt att förbereda. Bara att "kasta" i massa smarriga grönsaker tex grillad paprika och zucchini, soltorkade tomater, cocktailtomater, sparris, ruccola, babyspenat, minimajs eller vad man nu tycker om. Pressad citron och lite olja är nästan ett måste att ha i

Sen några goda såser till detta så är allt kirrat Tzatsiki, limesås, sweetchilisås, ajvarsås är några exempel som kan passa till.

Annars kanske en hemgjord potatissallad kan vara gott eller pastasallad där man har ingredienser i småskålar så gästerna kan blanda till sin egen variant.

Lycka till med festen

• Anbe

Jag hade detta på mitt kalas:
    Förrätt:
    Indisk smörgås
    115 gr philadeliphia ost
    1/2 pkt färdigtärnad fryst mango
    1 tsk curry
    200 gr finhackad lax
    4 brödskivor
    4 apelsinskivor

Sätt ugnen på 200 grader

Blanda ost,mango och curry.Rör i laxen och bred blandningen på brödskivorna.Lägg en apelsin skiva uppe på och gratinera i ugnen ca 5-10 min.

Till huvudrätt gjorde jag en fläskfilegryta med grädde,ölkorv,syltlök,soltorkade tomater m.m. i och till det serverade jag ris och en salladsbuffe.(grönsallad,tomat,gurka,oliver,bönor,majs,paprika,fetaost m.m var och en fick ta vad dom ville)

Till efterrätt hade jag en chokladtårta som går att göra iordning i förväg och frysas.Bara att ta upp några timmar innan servering.Till den var det grädde.

Mitt i natten när alla blev lite småsugna igen serverade vi nåt så simpelt som Bullens korv med bröd.Bara att värma.

Grytan gjordes iordning kvällen före och chokladtårtan 2 veckor i förväg.
    Samma förmidddag som festen gjorde jag röran till mackorna,hackade grönsaker och vispade grädden.

• Atamon

Vi kommer att grill på sambons kalas, vi blir ungefär lika många som ni. Spetten blir separerade kött- och grönsaksspett, vi var inne på potatisgratäng ett tag men kommer nog att göra potatiskaka istället (finns recept på ica.se) och ha couscous- eller bulgursallad samt vanlig grönsallad. Förrätt har vi nog inte riktigt kommit fram till, något småplock tror jag det blir, hade det varit en lite mer finare tillställning så hade jag nog velat ha lite mer ordentlig förrätt (som räkbakelseexemplet här ovan) men nu ska det vara lite mer avslappnat.
    Det vi har problem med är om det ska vara tårta eller någon annan efterrätt. Alternativt att tårtan och kaffet körs på en gång och efter några timmar så körs maten igång.
    Har en känsla av att ölen kommer fram före maten

• malin10

När jag tog studenetn så hade mamma gjort kykling å skärde dom i filer och nåon köttbit som hon gjorde likadant med sen fanns det potaissallad & smörgås fanns med..

• isisisis

Jag hade satsat på rotfruktsgratäng,rostade grönsaker,tzatziki,lamm och gott bröd och vin
    Höstkantarellsås,eller rödvinssås för den som vill ha till också.

Efterätt youghurt med cachewnötter och acaciahonung på toppen

Svar på tråden Tips på gott på 40 års kalas tack!