• kobebis

Hög feber och kräkningar

Min son på 3 år har hög feber, har haft sedan i lördags kväll. Ligger på 39-40 grader som värst. Han kräks emellanåt, eller ja det är mest slem som kommer....Får inte uppfattningen att han är magsjuk. Klagar på att han har ont lite här o där. Och det är ju inget konstigt det brukar man ju få vid hög feber. Men är lite orolig över det att han har hög feber och kräks ibland. Ska jag vara orolig eller han bara "normalsjuk". Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden Hög feber och kräkningar
  • mamma2kids

kanske tecken på uttorkning,vätskebrist.
    jag mår iaf illa om det gått så långt.

• kobebis
    mamma2kids skrev 2009-05-12 09:45:20 följande:
    kanske tecken på uttorkning,vätskebrist. jag mår iaf illa om det gått så långt.
    Jaha det har jag inte tänkt att det kan visa sig så där. Han äter ju inget men han vill gärna dricka vatten. Men såklart att han inte får i sig så mycket vätska som han behöver. Han säger dock inte att han mår illa eller har ont i magen eller så....
  • Exi

Våran son brukar oxå kräkas i samband med hög feber...det är tydligen normalt har jag hört....alltså att barn kräks då de har hög feber...

Det viktigaste är att försöka hålla ner febern och att han dricker...

Våran son hade hög feber i 1 vecka förra sommaren, jag ringde och rådfrågade med bvc/vc de sa att jag skulle höra av mig efter helgen om det inte gått över...( han hade alltså så i 1 vecka ) , men självklart ska man ju se till allmän tillståndet...
    Våran son drack rikligt hela tiden och var pigg emellanåt då han fått alvedon/ipren, så det var väl därför de inte tyckte att det var akut...och febern gav med sig till slut...

• pepprar

Hej
    Alltid så svårt att veta nåt när barn är sjuka dom får så konstiga symtom ibland så man vet inte vad man ska göra. Har du gett febernedsättande? HAr han kräkts magen tom eller kommer det slem när han hostar. Orkar han vara uppe emmellanåt eller ligger han bara. Äter han nåt?

• mamma2kids

du kan ju inhandla vätskeersättning.
    kroppen behöver salter och socker.
    hoppas han kryar på sig snabbt.

• kobebis
    pepprar skrev 2009-05-12 09:49:36 följande:
    Hej Alltid så svårt att veta nåt när barn är sjuka dom får så konstiga symtom ibland så man vet inte vad man ska göra. Har du gett febernedsättande? HAr han kräkts magen tom eller kommer det slem när han hostar. Orkar han vara uppe emmellanåt eller ligger han bara. Äter han nåt?
    han får ipren och alvedon. Emellanåt är han någorlunda pigg o kan vara uppe. Kommer inte slem när han hostar. Han har faktiskt ätit liiite när han varit som piggast. Men han ligger ju så klart oftast och sover. Och det ska man väl även göra när man är sjuk?

Tack för alla svar. Känns lugnande Och att det nog är alldeles "normalt"
  • Exi

Ja sova och bara ha ngt tunt lakan över sig...vätske intaget är viktigast...

Jag blir oxå alltid jätte orolig då sonen har hög feber och kräks...men har pratat med bvc och sjukvårdsrådgivning vid tidigare tillfällen, och de ser som sagt till allmäntillståndet...men så länge han dricker och inte blir värre så är det bara att vänta ut...

Och köra alvedon/Ipren om vart annat var 3:e timme...

Men gå självklart på din magkänsla!!! Blir du orolig så ring!

• kobebis

Hemkommen efter en heldag på sjukhuset!
    Det visade sig att sonen har lunginflammation
    Hoppas bara att inte lillebrorsan får det oxå.....

Svar på tråden Hög feber och kräkningar