• Anonym

Alvedon

En dum fråga, men behöver nån att bolla med.

Innan jag blev gravid hade jag ofta spänningshuvudvärk och migrän. Tog starka tabletter mot detta för att det skulle hjälpa.

Nu är jag gravid och skulle behöva ta en alvedon så fort jag känner att huvudvärken är på G, vilket är ganska ofta nu för tiden. ibland hjälper det om jag dricker in kopp kaffe.

Idag har jag undvikit både kaffe och alvedon o hopp om att det ska bli bättre ändå. Men det blir bara värre.

Tycke ni att jag kan ta alvedon el kaffe med gott samvete? Jag är så orolig att det ska skada barnet, även fast jag tar alvedon o dricker kaffe med måtta...

Hur gör ni som har samma problem?

• Svar på tråden Alvedon
  • Jesster

Du kan äta 8 Alvedon och dricka 3 koppar kaffe/dag med gott samvete

Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym

Jo, jag vet att jag kan det. Men det känns som om att barnet påverkas... Är så dum som stänker så...

• Anonym (Må bra)

Har du helt slutat med kaffe? Sluta med det i så fall! Mår du bättre av kaffe, ta en kopp! Du behöver inte vara "duktigare" än man behöver vara. Samma med alvedon. Jag vet inte vad som gäller med alvedon under grav, hör med barnmorska om du är osäker och följ hennes rekomendationer. Du behöver inte avstå helt för att det finns en övre gräns. Graviditeten ska vara en lycklig tid för dig och inte en träning i att lida för ditt barn, även om det känns så ibland. Har du möjligheten att må bra så ta den. Lycka till!

• Anonym (ont i skallen)

Hej
    Du kanske inte alls är dum som tänker så, ibland ska man lita på sin känsla, särskilt om den inte vill ge sig. Jag har samma problem med värk ibland och tar aldrig tabletter fast jag inte är gravid. Jag gjorde det förr men det blev bara värre och slutade verka till slut. Går det inte över med kaffe så kan det gå över med ett lavemang(jag vet att det låter konstigt) eller avspänning och massage. Eller så väntar jag tills det ger sig. det är ju också bra om man lär sig vad som triggar igång värken, det har ju ofta med stress att göra.

• Jesster
    Anonym skrev 2009-05-12 12:50:26 följande:
    Jo, jag vet att jag kan det. Men det känns som om att barnet påverkas... Är så dum som stänker så...
    Fast i din TS verkar det inte som att du vet det eftersom du frågar.

Alvedon går inte igenom moderkakan och påverkar inte bebisen alls. Att maxdosen är 8/dag är för din levers skull.
    Den som söker han finner - www.google.se
Svar på tråden Alvedon