• Trollet 84

Ni med barn som har magknip...

... när gick det över??

Min son som nu är 4 mån och 1 vecka har haft mycket magknip (inte riktigt kolik, men ganska mycket magknip) från ca 2 veckors ålder. Man har hela tiden fått höra att magknipet går över efter 3 månader och är borta runt 4 månader. Men min kille har fortfarande ont i magen, inte lika mycket som förut men vissa dagar har han mycket ont och varje natt vaknar han fortfarande av magknip. Varje morgon ligger han och pruttar ca 15-20 ggr, rejäla pruttar, man fattar inte att all den luften kan få plats!

Så min fråga är, ni som har haft barn med magknip, när gick det över/ var helt borta? Börjar bli orolig att det inte bara är "vanligt" magknip utan att han är allergisk mot något (helammar)...

• Svar på tråden Ni med barn som har magknip...
  • flingansnö

min son hade "vanlig magknip" och det som hjälpte var tre saker

1: Magmassage,
    2: Trycka upp benen mot magen och hjälpa honom att prutta
    3: Bära Bära Bära Bära, hud mot hud. Köpte en bärsjal och bar honom i, för han protesterade i babybjörnen efter en halvtimme eller så, men i sjalen fick han massage på magen av min mage liksom. Då var han nöjd och grät inte och somnade tillochmed!

Jag vet ej exakt när det gick över, eftersom det blev så mycekt bättre av att bära, men ungefär vid 6 månader skulle jag tippa på....

• Trollet 84

Då får man kanske stå ut ett tag till då... undrar bara hur länge man ska vänta innan man kollar ev allergier. Det är ju lite surt om man kämpar på i flera månader och sen visar det sig att det har med nån allergi att göra...

• flingansnö

Det är väl bra att prova på en gång! har du testat att utesluta stark mat, lök och mjölkprodukter?

• Trollet 84

ja, stark mat och kryddor har jag varit försiktig med hela tiden. Provade utan mjölk ett tag men tyckte inte att det gjorde nån skillnad (bytte dock bara ut mjölk, yougurth och liknande, kanske måste utesluta precis allt som har mjölk i sig om det ska funka?)

• Thelun

Min lillskrutt har också magknip, har väääldigt mkt luft i den lilla magen, försöker härda ut hennes eviga skrik, hoppas på att det blir bättre snart..Ger henne sempers magdroppar har väl hjällpt något men inte mycket..

• Mamma86Son08

Min son hade magknip från och till tills han var ca 5 månader. Det hjälpte mycket att "hjälpa honom prutta", alltså massera magen och tycka upp knäna mot magen.

• Sötboll03

Jag har det precis likdant,,..man vet inte hur man ska stå ut..hoppas att det försvinner vid tre månader...

• SF 76

En sak som jag kan rekommendera är en "pysventil", ett litet nätt rör som man sätter i rumpan och på så sätt hjälper barnet att få ut luften genom att prutta. Personal på bla barnakuten i Lund har använt sig av liknande instruktioner, fick jag höra på ett besök där. Denna lilla mojäng har verkligen hjälpt och underlättat vårt liv! Det var BVC som rekommenderade dom, de är idiotsäkra och framtagna av läkare så att det inte finns en chans på jorden att kunna skada sitt barn när man använder dom.

Kolla mer på windi.se (tror jag, annars är det säkert .nu eller .com i slutet). Jag har ett oöppnat paket med 20st om det är någon som är intresserad och vill prova. Vi använder dem inte längre, vår son har blivit hjälpt!

• tosse9

Testa fänkålste, det hjälper oss, min gosse är precis likadan.
    Köp anis, fänkål, kummin i kryddpåsar. Tar 3 tsk av varje krydda och kokar i 1,5 liter vatten. koka 5 min, låt dra 5 min, sila och drick! Jag dricker ca 1 liter om dagen. Kallt är nästan godast. Det är kramplösande. Lycka till!!

• Maggan81

SF 76: kan du inte berätta mer om windi?? aldrig hört talas om det förut. hur ofta ska den användas? hjälper den på sikt eller bara för stunden? nån mer som har testat?

Svar på tråden Ni med barn som har magknip...